Nyheter

Advarer mot mediekjeft

Dyre ferdigretter, og produkter som ikke inneholder det navnet kan tyde på. Brynildsensjef Willy Roger Jacobsen advarer bransjen mot nye, stygge presseoppslag.

Publisert Sist oppdatert

Dagligvarebransjen er ikke ukjent med negativ omtale i mediene. Willy Roger Jacobsen ser for seg hva to av de neste temaene kan bli: Ferdigmat, og produkter som ikke holder det som forbrukeren får inntrykk av at de lover.

- Granateplejuice med 17 prosent granateple og 76 prosent eple, er det troverdig? Eller speltmel med 26 prosent spelt eller speltbrød med 21 prosent spelt? spør Brynildsen-sjefen.

Han understreker at det ikke er snakk om at industrien gjør noe galt. - Det er lovverket det er noe galt med. Ingen av disse produktene bryter loven. Men det blir et moralsk problem i forhold til kunden, sier Jacobsen. - Bransjen gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å ikke rydde opp.

Han regner også med kritisk omtale av prisen på ferdigretter. - Ferdigretter har en veldig sterk utvikling. Men de fryste øker også, ikke bare de kjølte, sier han.

- Men Toro og Fjordland tar seg usedvanlig godt betalt for produktrene sine, hevder Jacobsen, og sammenligner kiloprisen på kyllinggrytene fra de to med Dafgård og Findus. Kiloprisen ligger på 106 kroner på Fjordland, 105 på Toro og 80 kroner på Dafgård. Findus har ikke kyllinggryte, men selger for eksempel biff stroganoff til 78 kroner kiloen. - Men prissammenligningen er like relevant for andre ferdigrettvarianter, sier han.

Powered by Labrador CMS