Nyheter

- Alle bør bli like bra som Best

SKREMT: Jan Carho i Bensinforhandlernes Bransjeforening mener alle oljeselskapene bør ha som mål å bli like godt likt som Best. Han er både skuffet og skremt over at selskapene scorer så dårlig i Forhandlerundersøkelsen.

Publisert Sist oppdatert

- Dette er tredje gang denne undersøkelsen gjennomføres. Likevel er det på flere punkter ikke blitt noen forbedringer. Tilliten til selskapene er fortsatt dårlig, og ingen bør være tilfreds med at det går den gale veien. Det sier Jan Carho, adm. direktør i BBF, om årets forhandlerundersøkelse fra KMC. Han mener alle bør sette seg mål om å komme på nivå med Best, som igjen kommer best ut.

At Shell kommer dårligst ut, tror han har sammenheng med at selskapet har brukt veldig mye ressurser på retailerne. - Jeg har inntrykk av at selveierne i Shell har hatt lite oppbacking, og det vil jeg tro er på grunn av at retailerdriften krever mye oppfølging, sier Carho.

- Og så har kanskje selveierne vært mer ærlige i svarene sine, tror Carho. Når det gjelder Best, tror Carho de vinner mye på å ha en liten organisasjon, med kort vei til ledelsen. - I Best er det ikke noe hierarki, i motsetning til de store selskapene. Og det har nok slått positivt ut. I tillegg tror jeg mange Best-forhandlere er i en situasjon der de tjener penger. Og gjør du det, er det lett å gi høyere score, sier Jan Carho.

Ar hoppet til Yx henger sammen med at Reitan har kommet inn på eiersiden, er mye mulig, tror Carho, men han tør ikke slå det fast. - Det er litt vanskelig å si, men det siste året har RSH hatt mye kontakt med eierne, og har jobbet aktivt med nye kontrakter, og det har nok hatt innvirkning på resultatene, sier Carho.

Nå håper han uansett selskapene tar årets resultateter inn over seg, slik at alle får bedre score neste år. - Alle selskapene er med og sponser undersøkelsen, så jeg tolker det som at de tar den seriøst, og da bør de også sette seg ned og se se på hvordan de kaan forbedre seg. Haar de ikke noe mål om det, skjønner jeg ikke hvordan de kan drive videre, sier Carho.

Powered by Labrador CMS