Nyheter

Alle sliter med utgiftene

Handelsbladet FK har snakket med rundt 40 store dagligvareleverandører om prisutviklingen. Alle unntatt én - Bama - forteller om økte utgifter til råvarer, arbeidskraft, transport eller emballasje.

Publisert Sist oppdatert

Leverandører og handel posisjonerer seg foran høstjakta. I år går bølgene likevel høyere enn tidligere, ikke minst fordi så mange utgifter øker samtidig.

- Leverandørene er delvis innstilt på å håndtere noe gjennom kostnadseffektivisering. Men mye er gjort tidligere, og noen har allerede kuttet så mye at det er lite å gå på, sier Helge Hasselgård i DLF.

Vidar Ullenrød og Coop er åpne for argumenter, men liker ikke høyere priser. - Konkurransesituasjonen i dagligvaremarkedet blir stadig skjerpet. Det betyr også at det er viktig for oss å være mer offensive i innkjøpssituasjonen og gjøre våre egne hjemmelekser godt på kostnadssiden, sier han.

Ullenrød vil ikke at det skal oppfattes som noen trussel, men peker likevel på det positive i at det finnes alternative leverandører som det kan forhandles med.

- Med denne åpningen ser det ut som det blir kompliserte forhandlinger i høst, sier Per Roskifte i Norgesgruppen. - Vi liker ikke prisøkninger, vi følger med på råvareprisene, vi tar ikke alle argumentene fra industrien for god fisk, og vi arbeider for å holde prisene lavest mulig.

Dette sier noen av leverandørene om hva som skjer på prisfronten:

- Tendensen er helt tydelig, og den er det ingen tvil om. Det spisser seg til. Vi avventer beslutningene på hva vi skal gjøre, men alt tyder på at noe må gjøres. Utviklingen på verdensmarkedet er helt klar.

Rune Nordli,

adm direktør i Ideal Wasa

- Jeg kan bekrefte at vi ser store kostnadsøkninger, spesielt på fisk og grønnsaker. Været preger prisen på landbruksproduktene, og mange grønnsaker har forsvunnet ut i elvene på Østlandet.

Øivind Moen,

adm direktør i Findus Norge

- På den ene siden ønsker både industri og handel å stabilisere prisene mest mulig. På den annen side ser vi at arbeidskraften, særlig på arbeidsintensive produkter, blir dyrere. Vi ser at for eksempel rapsolje blir dyrere, men vi legger ikke opp til prisjusteringer nå.

Arne Tornås,

adm direktør i Fjordland.

- Spesielt på mel og korn ser vi tegn til markerte prisstigninger. Melkepulver går kraftig opp, og ugunstig vær sørger for oppadgående priser på grønnsaker. Vi er ikke ferdige med å se på prisene på våre ting, men vi følger de fastsatte periodene, slik at februar blir neste stopp.

Peter A. Ravn, markedsdirektør i

Haugen-Gruppen

- Generelt vil vi alltid tilpasse prisene på produktene våre i takt med utviklingen på råvareprisene.

Leif Atle Viken, viseadm direktør

Coca-Cola Drikker

- Vi kommer til å se på prisene, men kan ikke si hvor store økningene blir. Tolitrene våre er allerede billigere enn melk, mens vi har rimelig god fortjeneste på småis.

Espen Hennig-Olsen, marketingdirektør i Hennig-Olsen

- Det er sant nok at det er en utfordring å skaffe nok av både oppdrettsfisk og villfanget fisk. Vi har ingen konkrete planer om prisøkning ennå. Men generelt ser vi klart at råvarene er blitt dyrere.

Jon Jakobsen,

markedssjef i Domstein

- Den langsiktige trenden er at det blir mindre storfekjøtt etterhvert som Norge har færre melkekyr. Også på sau er overskuddet snudd til underskudd fordi flere bønder gir seg. Resultatet er at bøndene kan ta ut høyere priser. På gris regner vi med balanse og at mangelen i sommer har vært midlertidig.

Thomas Randem, prognosesjef

i Norsk Kjøtt Totalmarked

- Vi produserer ikke selv, men økte råvarepriser betyr økninger for produsentene vårt. Det jeg har hørt, er veldig tydelige signaler om at ingrediensene i sjokolade har fått kraftige prisøkninger. Det kommer sikkert til å slå gjennom også for oss. Avgiftsøkninger får vi også hvert år.

Christer Stierna,

adm direktør i Galleberg

- Vi har ikke tatt stilling til prisene ennå; det er litt for tidlig. Vi ser at prisene på meieriprodukter går formidabelt opp i Europa. Jordbruksoppgjøret gjorde også melken dyrere. Men blir det økninger fra oss, blir det ikke før 1. februar.

Eirik Kruse, salgsdirektør Diplom-Is

- Jeg vet ikke ennå hva som kommer til å skje, men vi merker at råvareprisene og andre innsatsfaktorer øker ganske kraftig i år. Både på råvarer og energi må vi følge prisene nøye. Spesielt mais har hatt store økninger. Men jeg håper ikke økningene blir så store som de 40-50 prosentene Stein Erik Hagen snakker om.

Arild Furuhaugen,

salgsdirektør i Kellogg's

- Vi hadde en økning fra 1. juli, og har ingen konkrete planer om å øke ytterligere nå umiddelbart. Men vi er også utsatt for videre økninger i råvarekostnadene. Hvis dette fortsetter, ser jeg ikke bort fra at vi blir nødt til å øke prisene ytterligere. Barnemat er et eksempel på et produkt som blir berørt av flere økninger: På kjøtt, grønnsaker, melk og korn.

André Gobel,

adm direktør i Nestlé Norge

- Vi er i samme situasjon som Orkla og Rieber. Vi merker råvareprisøkningen, og på ett eller annet tidspunkt må vi gjøre noe for å ta ut høyere pris i markedet. Vi har ikke for vane å øke prisene, men nå kan vi ikke svelge de økte utgiftene. Drivstoff koster mye mer, emballeringsmaterialet, oljen - innsatsfaktorene.

Ivar Opdahl, kjededirektør

i Unilever

- Prisene vi har på våre produkter, varierer hele tiden. Vi gjør ingen endringer i kalkylene, og vi har ikke sett noen generell prisstigning. Unntaket er at jordbær har vært dyrere denne sesongen på grunn av værsituasjonen.

Hanne Linnert,

informasjonssjef i Bama

- Kaffe er verdens nest største handelsvare etter olje, og prisen hopper opp og ned som en jojo. Det er ikke noe eksepsjonelt der nå, men hvis det kommer tørke i Brasil, kan den fort bli dyrere. Jeg er ikke fremmed for at den langsiktige trenden vil være at også prisen på kaffe vil øke gradvis. I butikken er kaffen altfor billig.

Jan Gustav Andersen,

adm direktør i Kaffehuset Friele

- Vi vurderer prisene kontinuerlig, blant annet ut fra hvordan råvarekostnadene utvikler seg. Det kan bli snakk om prisøkninger på grunn av ulike forhold i råvaremarkedet, blant annet som følge av biodiesel og det norske jordbruksoppgjøret.

Kjersti Oppen, informasjonssjef

i Kraft Foods Norge

- Økning i råvareprisene gir seg store utslag. Vi har ikke fått helt oversikt over alle, men ser en ganske drastisk økning på noen bærslag på grunn av vær og vind. Med så dramatiske utslag er vi bare nødt til å øke prisene. Ellers blir vi rett og slett utsolgt.

Jan Petter Vadheim,

adm direktør i Lerum

- Nesten alle våre innsatsfaktorer har økt mer i pris enn vi kunne forestille oss for seks måneder siden. Spesielt olje. Det skyldes at verdens befolkning øker med 60 millioner i året, samtidig som det er økende forbruk av vegetabilsk olje til biodiesel. Det andre er at det har vært veldig mye ekstremvær: Regn og tørke. Vi ser oss absolutt nødt til å øke prisene på nyåret.

Tore Haugsdal,

adm direktør i Mills

- Råvarene er én ting; prisen på aluminium til bokser har også steget enormt. Maltprisen har gått opp, og vi økte prisene allerede fra 1. februar. Det Orkla og Rieber sier, er veldig riktig. Det blir tøffe forhandlinger i år.

Tom Styrmoe,

salgsdisponent i Aass Bryggeri

- Vi er blitt varslet om langvarig økning i råvareprisene. Etterspørselen etter råvarer er økt og endret som følge av utvidelsen av EU, og gmosaken rundt ris har ført til økt etterspørsel etter råvarer fra Europa. Det er en global og langvarig endring. Men kan kjedeforhandlingene bli noe tøffere enn de allerede er?

Geir Olavsen,

salgsdirektør i Mars Norge

- Vi merker høyere priser på råvarene, for eksempel på malt og aluminium. Vi har nettopp gjennomført en prisøkning, og vi vil vurdere ytterligere endringer fortløpende.

Thomas Schüller, kommersiell

direktør i Ringnes

Powered by Labrador CMS