Nyheter

Alt til barna å ett sted

STAVANGER: Småbarnsmødre vil ha typiske barneprodukter samlet på ett sted i butikken. Og de kan ikke fordra rotete eller uoversiktlige lokaler.

Publisert Sist oppdatert

Småbarnsmødre vil ikke bruke tid på å lete etter varene, ikke minst når de har smårollingene med seg i butikken. Derfor ønsker de for eksempel å finne alle typiske barneprodukter i én og samme avdeling. Det skaper mer oversikt og gjør runden med handle- og barnevogn enklere. Det kan Berit Løland godt forstå. Hun er butikksjef på Coop Mega på Sola, og vet godt at småbarnsforeldre er en viktig kundegruppe.

- Vi har egen barneavdeling hvor kundene finner alt fra barnemat til vitaminer og bleier. Og vi har gjort litt ekstra ut av interiøret, forteller hun.

I barneavdelingen på Sola ønskes man velkommen av fargerike portaler med plass til utvalgte produkter inni. Slik signaliseres det klart at man er i en helt egen avdeling - og at den er tilegnet nettopp barnas behov. Det setter kundene pris på.

MØDRE GJØR INNKJØP

Synovate MMI har på vegne av SCA spurt mødre med små barn om hva som er viktig for dem når de gjør dagligvareinnkjøp. Dommen er klar: Åtte av ti kvinner med barn i alderen 0-3 år oppgir at det er viktig at dagligvarebutikken har en egen avdeling med produkter tilpasset deres barn.

Det er tall bransjen bør ta på alvor, for den samme undersøkelsen viser at kvinner med mindreårige barn er dagligvarehandelens viktigste kundegruppe.

Tre av fem kvinner med bleiebarn har med barna på handlerunden. To av fem med juniorbarn (4-7 år) gjør det samme. Derfor setter de stor pris på oversiktlige butikker, hvor det er lett å orientere seg og eventuelt finne igjen barn på rømmen.

Berit Løland har kanskje ikke lest all statistikken, men hun har tatt poenget. På Mega Sola er det lave reoler over store deler av butikken. Reolgatene er brede og ryddige, slik at det er lett å ta seg frem med både én og to vogner.

EMV-SATSING

Nå får Løland drahjelp fra Coop sentralt i kampen om småbarnmødrenes gunst. Nylig lanserte kooperatørene en serie svanemerkede babyprodukter som går inn i sortimentet hos samtlige Coopbutikker. Unntaket er svanemerket sengetøy, som bare blir å finne hos de største.

- Vi lanserte Coop Änglamark Sensibel-serien i butikk 5. februar. Serien består av seks produkter, sier merkevareansvarlig Eirika Kristiansen, som ikke ser bort fra at slike produkter vil bidra til å øke kundelojaliteten til Coopkjeden og de enkelte butikkene.

- Veldig mange av kundene våre er lojale, men det gjelder jo å holde på dem. Det er utrolig mange butikker i området, så kundene har mye å velge i, fastslår Berit Løland, som har nok et trumfkort å spille ut i lojalitetskampen: frukt- og grøntavdelingen.

Stort utvalg av frukt og grønnsaker er nemlig spesielt viktig for kvinner med barn i alderen 0-7 år ved valg av dagligvarebutikk.

- Vi jobber veldig mye med frukt og grønt, og jeg tror vi nesten har landets beste avdeling. I en intern rangering i kjeden fikk 4,62 poeng av 5 mulige.

Powered by Labrador CMS