Nyheter

Anbefaler kodeks for god handelsskikk

Dersom bransjen etablerer en felles kodeks for god handelsskikk, kan man klare seg med eksisterende lovverk for å sørge for at det etterleves, mener Siri Teigum i advokatfirmaet Thommessen.

Publisert Sist oppdatert

Siri Teigum i advokatfirmaet Thommessen har på oppdrag for Norges Colonialgrossisters Forbund (NCF) vurdert behovet for en ny lov om handelsskikk. – Vi har regler i dag. Spørsmålet er hva disse innebærer, sier Teigum som la frem sin rapport på et bransjeseminar i Oslo mandag formiddag.

Siri Teigum trekker frem to virkemidler som til nå ikke er tatt med i debatten. Det ene er pristiltaksloven, én av fire lover som regulerer handelen.

– Jeg har ikke sett noen andre som diskutere pristiltaksloven i forhold til Matkjedeutvalget, sier Teigum og karateriserer det som overraskende. Loven kan forby visse varer dersom prisen er satt på ulovlig vis.

Heller ikke Næringslivets konkurranseutvalg er trukket frem i debatten. Organet har eksistert i mange år, og her er både leverandørene og kjedene representert. Teigum tar til orde for å videreutvikle Konkurranseutvalget.

– Det er ikke lovhjemler som mangler, men forståelsen av hva som er god handelsskikk. Hvis bransjen definerer god handelsskikk, vil håndheving av de lovhjemlene vi har bli mye enklere, mener Teigum, som oppfordrer partene til å sette seg ned og definere nettopp dette.

Fra salen kom motforestillinger, ikke minst fra Forbrukerrådet som kaller rapporten et partsinnlegg. Ifølge dagens utgave av Aftenposten, er det Norgesgruppen som står bak utredningen. Adm. direktør Steinar Kringlebotten avviser påstanden blankt.

– Jeg vil understreke at det er jeg som tok initiativ til denne utredningen. Vi har invitert til dette seminaret for å bringe saken under faglig forsvarlig kontroll, sier Kringlebotten.

Powered by Labrador CMS