Nyheter

Åpner snusbutikk på grensen

Neste vår åpner Swedish Match sin andre konseptbutikk for snus, denne gang rett innenfor svenskegrensen.

Publisert Sist oppdatert

Den første snusbutikken ble etablert i Stockholm sentrum for et drøyt år siden. Over 60 000 har vært innom butikken i Stockholm siden den åpnet. Nå åpner Swedish Match en ny snusbutikk som ligger på Nordbysenteret ikke langt unna riksgrensen.

– Vi ønsker å gi kund ene et utvidet tilbud – en møteplass for snusere. Da var det naturlig å legge den her i Nordbysenteret, for her treffer vi mange snusere, sier kommunikasjonsdirektør Patrik Hildingsson i Swedish Match i en pressemelding.

Butikken gir snuserne muligheten til å kjøpe dagfersk snus, fraktet med bud fra fabrikken, og det er også mulig å lage sin helt egen snus. – Snusbutikken gjør det mulig å vise frem tradisjonen og håndverket som ligger i snus. Dette er en butikk både av og for snusere. Snus er et nytelsesmiddel med stor variasjon mellom ulike sorter. Vi ønsker å gi kundene våre mulighet til å utforske dette, sier Hildingson.

Avgiftene driver grensehandelen På syv år har snusavgiftene økt med 43 prosent på norsk side av grensen. I år økte avgiftene ytterligere, og mer for snus enn andre tobakksprodukter. Avgiftene har stor påvirkning på nordmenns handlevaner. Påvirkningen skjer ved at nordmenn kjøper snusen sin i Sverige eller på tax-free istedenfor i Norge. Snus er det produktet som øker mest på grensehandelsstedene. 2 av 5 bokser som konsumeres i Norge er kjøpt i Sverige eller på tax-free. Dette representerer en handelslekkasje på 2 milliarder kroner årlig.

– For Swedish Match spiller det i prinsipp ingen rolle hvilken side av grensen snusen selges på. Det er avgiftene som utgjør prisforskjellen mellom Norge og Sverige. Men for kundene våre spiller det veldig stor rolle. Snus er et av de mest attraktive produkter for nordmenn å kjøpe i Sverige, fordi prisforskjellen er oppsiktsvekkende høy, sier Hildingsson.

Om grensehandel:

• Grensehandelen vokste med 12 prosent fra 2009 til 2012 (SSB)

• Snussalget vokste med 53 prosent fra 2009 til 2012 på grensen (kilde salgstall Pops)

• Det norske snusmarkedet vokste med 40 prosent i samme periode (Kilde: Nielsen)

• Per mai i år har grensehandelen vokst dobbelt så mye som det norske markedet (20 prosent mot 10 prosent vekst.)

Powered by Labrador CMS