Nyheter

Åpner tilsynssak mot Deli de Luca

Helsedirektoratet åpner tilsynssak mot Deli de Luca og Swedish Match, etter mistanke om at kioskansatte har drevet markedsføring av en ny snusvariant.

Publisert Sist oppdatert

I forbindelse med at Swedish Match lanserer en ny snusvariant i Norge, har snuskundene fått muntlig markedsføring fra kioskansatte ved Deli de Luca-forretninger i Oslo. NRK kjenner til at kunder som har forsøkt å kjøpe den originale utgaven av snustypen, har blitt tilbudt å prøve den nye varianten i flere av kjedens forretninger i byen.

Helsedirektoratet oppretter nå en tilsynssak mot Deli de Luca.

Deli de Luca-sjef Thor Johansen sier til NRK.no at han beklager dersom noen har oppfattet det som om at de pusher snus. – Vi er en kjede som er opptatt av nyheter, og ønsker at våre ansatte skal ta kontakt med kundene å informere dem om nyheter på markedet. Dette gjelder alle produkter vi har i butikkene våre, uansett varegruppe, sier Johansen.

Han understreker at de kun har promotert snusprodukter overfor folk som selv har bedt om å kjøpe snus.

– Vi gir de kun muligheten til å vurdere en av nyhetene som har kommet når de skal kjøpe sin snus, spesielt hvis det er et produkt som ligner. Men vi ser at det kan være uheldig, og vil nok endre praksis på dette, sier Johansen.

Nils Erlimo i Swedish Match Norge sier han ikke kjente til praksisen før NRK tok kontakt.

Powered by Labrador CMS