Ordfører i Lillehammer Espen Granberg Johnsen (t.h), kjøpmann Simen Rusten og Ole Robert Reitan klippet snoren på Rema 1000 Røyslimoen.
Nyheter
Åpnet fremtidens Rema-butikk
Ordføreren, Ole Robert Reitan, korpset, skolen og brorparten av innbyggerne i området hadde tatt turen for å få med seg åpningen av Lillehammers nye landemerke: Rema 1000 Røyslimoen.
Marit Haugdahl - dublett Marit Haugdahl - dublett
PublisertSist oppdatert
Annonse
Rema 1000 samarbeider med Snøhetta når de utvikler fremtidens Rema 1000-butikker. De mener resultatet er et kvalitetsbygg som utnytter all kunnskap om effektiv butikkdrift. Den første, nye standardbutikken åpnet i dag.
Annonse
Lettere å drive godt
Kjøpmann Simen Rusten har driftet andres Rema-butikker et par år, men dette er hans første egne butikk. – Hva er forskjellen på å drive denne og en vanlig Rema 1000? – Den kommer til å bli veldig kostnadseffektiv, og mye lettere å drive rasjonelt og bra, sier Simen Rusten til Dagligvarehandelen. Han og de 16 medarbeiderne regner med å omsette for minimum 50 millioner kroner første hele driftsår.
– Det er et stort marked. 5500 mennesker bor rett i nærheten. I tillegg har vi all trafikken opp til Sjusjøen. Kiwi har vært alene her i mange år. Nå får de konkurranse, slår kjøpmannen fast. Kiwi-butikken er nærmeste nabo. Han håper også det blir positivt for nærmiljøet med det nye signaturbygget. – Dette er et bygg som synes veldig godt og stikker seg ut. Det er passe stort til å få rask rullering, og jeg tror at synligheten og oppmerksomheten rundt at vi er først i Norge, vil gi økt trafikk. Jeg tror også mange kunder vil velge oss fordi vi tar hensyn til miljøet, sier Rusten.
Kjøpmannen har en personlig motivasjon for å drive mest mulig energieffektivt: – Jo mindre energi jeg bruker, og jo bedre jeg drifter butikken, jo mer har jeg igjen på bunnlinja. Det er dårlig økonomi for min del å ikke prestere så godt som mulig, sier han. Og regner med at kjedeledelsen vil følge ekstra godt med på driften.
Fjord og fjell
Rema 1000 Røyslimoen er visuelt et landemerke, med en karakteristisk blå kloss med Rema-logo. Men butikken er også et signaturbygg på andre måter. Den er miljøvennlig og effektiv, og bidrar til økt trivsel og bedre arbeidsmiljø. I tillegg er den flott å se på, og trivelig å handle i, mener Rema 1000 selv.
Snøhetta og Rema 1000 har utviklet et butikk-konsept med en karakteristisk arkitektur som skal passe inn i hele Norge. Designet på butikkfasadene vil variere med hvor butikkene ligger; «Land» er inspirert av kornaks som vaier i vinden. «Fjell» gir assosiasjoner til høye topper og dype daler. «Fjord» er inspirert av bølger og sjø, og «By» er inspirert av kvadraturen.
Rema 1000 forsikrer om at alle fremtidige butikker skal være miljøvennlige, og at det ved renovering av eksisterende butikker også vil bli gjort tiltak som gir effekt for miljøet.
Kjøpmann Simen Rusten var overveldet av mottakelsen på åpningsdagen. Nå gleder han seg til hverdagen og til å drive en supereffektiv butikk.
Fakta om Remas miljøbutikk:
Noxite: takbelegg som i tillegg til å være taktekking, bryter ned helseskadelige NOx-gasser i luften til ufarlig nitrat. Taket er i tillegg forberedt for ettermontering av solceller.
Steinullfylte ytterveggselementer: bidrar til å spare energi og til redusert materialbruk. Steinull lages av stein, og er svært energieffektivt, miljøvennlig og resirkulerbart. Energien som forbrukes i produksjonen spares inn mer enn hundre ganger i løpet av produktets levetid.
LED-belysning: I alle nye Rema-butikker. Gir et bedre lys og en strømbesparelse på minimum 40 prosent. Dette vil spare kjøpmenn for flere tusen kroner i året på strømregningen, og samtidig gi en miljøgevinst.
Vinduer og aerogelpaneler: Erstatter en del av veggfasaden. Aerogel er et isolerende materiale som gir god lystransmisjon, som betyr at den tar vare på sollyset og fordeler det jevnt over hele butikken. Vindusfelter med daglys skaper trivsel og bedre arbeidsmiljø.
Redusert energibehov: På grunn av takhøyde på kun 4,8 meter vil det bli inntil 20 prosent lavere driftskostnader for oppvarming og nedkjøling av lokalet.
Sentralt i utviklingen av ny standardbutikk, har vært å minimere og redusere bruk av materialer - for å minimere miljøpåvirkningen og redusere CO2-fotavtrykket.
Kildesortering: Alt avfall kildesorteres, og butikkene er klargjort for pappkomprimator, som resulterer i redusert CO2-utslipp, da hentefrekvensen reduseres kraftig.
Effektiv varelevering: Lasterampe på 1,2 meter sørger for rask varehåndtering, som igjen bidrar til redusert energitap.
Gjenvunnet energi fra kuldeanlegg: Spillvarme fra kjøl – og fryseanleggene benyttes som varmekilde i ventilasjonssystemet og er tilstrekkelig til å varme opp butikken stort sett i hele året.
Miljøvennlig kuldemedium: Propan (R290).
Energistyring: Butikkene har sentral driftsovervåking som gir oversikt og kontroll på energiforbruket.