Arbeidsliv

Dette er årets finalister til «Beste 5 om dagen-ambassadør». F.v: Kine Stenhaug fra Bunnpris Gourmet Tyholt, Jeanette Larsen fra Extra Ringebu, Fehmi Bllata fra Coop Obs Tromsø og Irene Birgitte Olsen fra Coop Prix Hell.

Dette er årets finalister til «Beste 5 om dagen-ambassadør»

Konkurransen NM i frukt og grønt dagligvare arrangeres for 16. året på rad av Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG). Dette er årets finalister til «Beste 5 om dagen-ambassadør».

Publisert Sist oppdatert

En av de mest prestisjetunge kåringene er ambassadørprisen, som går til en person som gjør noe ekstra for at butikkens frukt- og grøntavdeling skal skinne hver dag, og som velvillig deler sine gode ideer og tips med andre i sin kjede.

– Selv om de fleste vet at «5 om dagen» er et råd som bør følges, så gikk konsumet av frukt og grønt ned i fjor. Da er det ekstra viktig at vi har ildsjeler som gjør frukt- og grøntavdelingene sine så innbydende at kundene reiser lange omveier for å handle akkurat hos dem. Blant årets finalister er det noen vanvittig inspirerende mennesker som jeg gleder meg til å bli bedre kjent med, sier bransjedirektør for dagligvare i Virke, Bendik Solum Whist i en pressemelding.

Juryen i år består av direktør Guttorm Rebnes i OFG, dagligvareekspert Erik Fagerlid og bransjedirektør for dagligvare Bendik Solum Whist i Virke. Kjedene har selv nominert den kandidaten de mener kan hevde seg best i kåringen, og juryen har vurdert kjedenes begrunnelse for valg av kandidater. Juryens oppgave var å komme frem til fire finalister som de ønsket å prate mer med før de til slutt sitter igjen med vinneren av «Beste 5 om dagen-ambassadør 2023».

Dette er finalistene:

  • Kine Stenhaug fra Bunnpris Gourmet Tyholt (finalist for andre året på rad)
  • Fehmi Bllata fra Coop Obs Tromsø
  • Jeanette Larsen fra Extra Ringebu
  • Irene Birgitte Olsen fra Coop Prix Hell

Guttorm Rebnes var pådriver for å etablere konkurransen når den startet for 16 år siden. Siden den gang har han fulgt både konkurransen og dagligvaren tett, og har stor tro på at konkurransen kan ha bidratt positivt på utviklingen av kategorien.

– NM i frukt og grønt setter fokus på det viktige arbeidet som gjøres i butikk for å få forbrukerne til å få frukt og grønt inn i alle måltider, hver dag. Ambassadørprisen henger høyt for mange i bransjen, og ikke minst ser vi viktigheten av å løfte frem ildsjeler for frukt og grønt som kan bidra til at enda flere butikker i samme kjede kan bli inspirert og lære av de beste, sier han.

Premieutdelingen for alle kåringene i NM i frukt og grønt dagligvare holdes på OFGs fagdag 17.oktober i Oslo.

Powered by Labrador CMS