Nyheter

Årets dristigste dagligvaresatsing

Coop Helgeland satser stort og dristig i Mo i Rana. I mars er det klart for to store Coop Extra, og i sommer åpner byens største dagligvarebutikk: Coop Obs Mo.

Publisert Sist oppdatert

De nye butikkene krever et tresifret millionbeløp i ny omsetning, et regnestykke ingen vet fasiten på. Påfyllet av Extra og Obs skal løfte samvirkelaget inn på det eksklusive milliardlaget i kooperasjonen. Samvirkelaget omsatte i fjor for 860 millioner kroner, og i år er budsjettet på 950 millioner. I 2012 skal milliardgrensen sprenges.

Det er ikke bare konkurrentene som er noe undrende til graden av dristighet. Også internt i kooperasjonen er det mange som ser nordover med en bekymringsrynke i pannen. Det som skjer er ikke akkurat hverdagskost. Coop Helgeland tar det helt ut og etablerer et stort hypermarked, i tillegg til to Coop Extra-butikker. Selv om Extra-satsingen består av henholdsvis en nyetablering og en konvertering, innebærer dette trolig ny norsk dagligvarerekord i dristighet.

– Joda, jeg er enig at det er spenstig og dristig. Men vi har egentlig ikke noe valg. Vi vet at våre øvrige butikker kommer til å blø og at vi må ta mye omsetning fra konkurrentene. Men samtidig viser en omfattende markedsundersøkelse at det er et stort latent dagligvaremarked her i Rana, og det skal vi også ta ut. Hvordan regnestykket vil fordele seg, vet vi ikke, men vi har laget en rekke scenarioer som tar høyde for ulike utfall, sier adm. direktør Odd Harald Ribe i Coop Helgeland til Handelsbladet FK.

I Rema 1000 Region Nord følger man spent med på det som skjer, men uten å skjelve i buksene.

– Ut fra tidligere erfaringer med Coops satsinger på Coop Extra og Coop Obs, vet vi at de nye butikkene kommer til å ta 60 prosent av omsetningen fra sine egne butikker. Denne kannibalismen resulterer ofte i intern uro, som går ut over effektiviteten, servicenivået og konkurransekraften i Coop-systemet. Dette må selvfølgelig vi utnytte, sier regiondirektør Pål Hultgreen i Rema 1000 Region Nord til Handelsbladet FK.

Hultgreen tror at kampen også vil stå om hvem som har de beste kjøpmennene i butikkene.

Handelsbladet FK har snakket med flere sentrale samvirkelagsledere som er litt skeptiske til den store satsingen i Mo, men samtidig får dristigheten også stor anerkjennelse.

– Det er en dristig, men nødvendig satsing. Det er viktig for kooperasjonen at det også blir satset på etableringer i markeder der vi allerede er markedsledere, og der vi står sterkt. Gjør man ikke noe i slike markeder, så blir man lett borte i løpet av ti år, sier informasjonsdirektør Bjørn Kløvstad i Coop Norge.

Les hele saken i ukens papiravis

Powered by Labrador CMS