Nyheter

Arla i «Tine-sak»

Det svenske konkurransetilsynet mener at meierigiganten Arla har utnyttet den dominerende markedsposisjonen sin til å presse konkurrentene ut av hyllene.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge Konkurrensverket skal Arla ha forsøkt å kvitte seg med konkurrentene ved å inngå særavtaler med flere dagligvarekjeder. Det skal være snakk om rabattordninger og ulike kampanjeavtaler, opplyser SVT.

Det svenske konkurransetilsynet har gått til razzia i Arlas lokaler og tatt beslag i en rekke dokumenter. I første omgang granskes avtaler som er inngått mellom Arla og dagligvareaktørene Coop og Axfood. Det kan også bli aktuelt å sjekke avtalene som er inngått med blant andre Ica, Netto og Lidl.

– Jeg ser med stort alvor på dette. Arla Foods samarbeider naturligvis fullt ut med myndighetene i deres undersøkelser og følger utviklingen nøye. Vi vil komme til bunns i dette spørsmålet og håper at saken kan avsluttes i løpet av kort tid, sier konsernsjef Peder Tuborgh i Arla Foods i en kommentar på selskapets nettsider.

Saken som nå rulles opp i Sverige, har flere likhetstrekk med den såkalte «Tine-saken» her hjemme; da ble Tine beskyldt for å inngå avtaler med Ica og Rema 1000 for å presse Synnøve Finden ut av hyllene. Tine ble frikjent i Oslo tingrett i mars i år.

Powered by Labrador CMS