Arne Hjeltnes har sammen med Coop laget en lokalmatguide, som kalles «Verdt å tråkke til». Dette er en guide til lokalmatprodusenter over hele landet.

Nyheter

Arne Hjeltnes fronter ny lokalmatguide for Coop

Arne Hjeltnes har hendene på styret når Coop sender Norge på sykkeltur i jakten på lokale matopplevelser i verdensklasse. Konseptet «Verdt å tråkke til» ble nylig lansert på Matkanalen.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er rett og slett en guide til lokalmat du ikke har sett før. Dette er til ære for lokale leverandører og lokale smaker i hele Norge – og håper og tror dette er til gjensidig glede for forbruker, leverandør, matmangfold og folkehelse, sier markedssjef Per Olav Andersen i Coop i en pressemelding.

Arne Hjeltnes skal være dagligvareaktørens nysgjerrige øyne, historieforteller og intervjuer i jakt på det lokale gullet som skal være «Verdt å tråkke til».

– Dette er selvsagt helt etter mitt mathjerte. Her får vi synliggjort stier, ruter og veier i vårt langstrakte land til skjulte lokalmatperler. Det er så mye bra mat og råvarer av høy kvalitet vi ikke vet om der ute. Og tenk deg å komme syklende inn på et litt bortgjemt gårdstun til en gastronomisk opplevelse i verdensklasse, sier Hjeltnes.

Dette er ifølge Andersen helt i tråd med Coops med sterke tilstedeværelse og identitet i hele Norge.

– Vi har mange butikker i nærheten av lokalmatprodusentene som bidrar til å spre budskapet om kortreist mat av god kvalitet gjennom salg av lokalmat i våre butikker. Det er viktig for oss.

Konseptet ble lansert 3. september på Matkanalen. I første omgang får seerne servert 30 korte episoder fra Rogaland, Møre og Romsdal og Trøndelag. Men Coop, Hjeltnes og hans team av kokker ruller innom resten av landet i løpet 2022. Allerede til høsten lokasjoner lenger nord for tur.

– Dette er et konsept vi både gleder oss til å vise fram – og gleder oss til at skal gi kvalitetsbevisste forbrukere mange flotte og annerledes matopplevelser i årene framover. At sykkelguiden legger til rette for aktivitet og rå naturopplevelser i tillegg, mener vi gjør totalen helt unik og akkurat så mangfoldig vi ønsker den skal være, sier markedssjef i Coop Mega Tina Weiby.

Kokkene som foreløpig har tråkket til i prosjektet er mangeårig Hjeltnes-makker Arne Brimi, kokkelandslagets verdensmester Andreas Myhrvold og stjerneskuddet Live Edvardsen som har erfaring fra Trondheim-restauranten Credo.

Reklamebyrået We Are Live står bak kampanjen.

Powered by Labrador CMS