Nyheter

Asko med el-lastebil bygget for langtransport

Onsdag morgen ankommer Nord-Europas første elektriske lastebil med en batteripakke på 900 kilowattimer og som kan kjøre opptil 50 mil fullastet, til Norge.

Publisert Sist oppdatert

­Som første lastebil i Nord-Europa av sitt slag, mener Asko bilen vil bane vei for at all tungtransport etterhvert kan bytte ut dieselmotoren med noe langt mer miljøvennlig.

Bilen og to sjåfører kommer kjørende fra Sveits, via Kiel, hvor de så har tatt båt videre til Oslo.

Den nye lastebilen skal brukes mellom Askos sentrallager på Vestby og Moss havn, hvor varer fraktes over Oslofjorden til Horten med elektriske sjødrone, og videre til regionslageret i Sande. Dette gir ifølge Asko en nullutslipps transportkjede over Oslofjorden.

Bilen vil også bli brukt på lengre ruter, som Vestby til Trondheim, Bergen og Stavanger, og noe av målet til Asko med denne bilen er å teste ut batterielektriske løsninger også på lengre distanser.

Den nye bilen vil bidra til 106 tonn mindre CO₂-utslipp per år, sammenlignet med en dieselvariant, med utgangspunkt i 100.000 kjørte km per år.

Asko har installert høyeffektladere på flere av sine regionslagere, slik at bilen kan lades når den kommer frem.

Når lastebilen først skal lade, tar den 350 kilowatt hurtiglading, og vil bruke 1 time og 40 minutter på å lade bilen fra 20 til 80 prosent. Dette er helt unikt for elektriske biler, tatt i betraktning det enorme batteriet på 900 kWh.

– Dette representerer det fremste av teknologi innenfor elektromobilitet av tungtransport, sier direktør John Strand i Asko Transport i en pressemelding.

– Til forskjell fra andre elektriske lastebiler er også den tradisjonelle girkassen byttet ut og man benytter elektromotorene og en-trinns girkasse til fremdrift og regenerering. Den vil også leveres med strømuttak til aggregat, som gjør at vi også kan unngå dieselutslipp fra våre traller på veien. Nå er teknologien for langtransport kommet så langt at det ikke lenger er kjøretøyene som er den begrensende faktoren. Nå som Enova også tilbyr støtteordninger for ladeinfrastruktur på depoter, så ligger mye til rette for at vi, sammen med våre samarbeidspartnere, skal kunne utvide elektrisk godstransport på regionale strekninger, sier Strand.

Lastebilen koster betydelig mer enn en dieselbil. Med Enova-støtte, bompengefritak, CO2-avgifter på diesel og høy utnyttelsesgrad på bilen, mener Asko det likevel vil være mulig å oppnå en konkurransedyktig TCO (total levetidskostnad) sammenlignet med en dieselbil.

Powered by Labrador CMS