Nyheter

Automatcomeback

CAEN I FRANKRIKE: De rene automatbutikkene har aldri blitt den store suksessen. Men nå kan det være duket for comeback. - Nå er markedet modent, sier Christophe Lucas i franske Casino.

Publisert Sist oppdatert

På slutten av 1990-tallet spådde mange at butikkautomatene skulle bli en stor suksess. Flere aktører prøvde seg med egne løsninger. Til Norge kom konseptet først hos Spar i Førde. Men automatene tok aldri av. Bare en håndfull norske butikker prøvde seg, og også i de fleste andre land gikk det tregere enn ventet. Siden den gang har utvidede åpningstider i dagligvarebutikkene og sterkere bransjeglidning gjort at det er enda vanskeligere enn den gang å komme inn på det norske markedet.

KJEDE I CASINO

Men noen har hardnakket holdt stand. Det franske Casino-konsernet, for eksempel, ellers best kjent for hypermarkedene Géant og lavprisbutikkene Leader Price, har bygd opp sin egen, lille kjede. I regi av nærbutikk-divisjonen Petit Casino driver Casino et tjuetalls helautomatiske Petit Casino 24-butikker rundt i landet.

- Den første av disse butikkene åpnet i 1998, da ideen ennå var svært ny. Men nå føler vi at markedet er modent. Vi har som mål å ha rundt 100 butikker i løpet av de neste tre årene, sier Christophe Lucas i Casino til AC Franchise. Casino var først i Frankrike med automatbutikker, året etter at den første kom til Norge.

PLUKKER SORTIMENT

- Det er opp til franchisetageren å sikre at butikken går bra. Han må oppfatte kundenes behov og plukke ut de produktene som selger best, sier Lucas.

Målgruppen spenner fra kunder som mangler kaffe til frokost eller har tomt kjøleskap når de kommer hjem fra helgeturen, til den som har vært på et sent møte eller en tur på byen og trenger litt å fylle magen med.

15 MILLIONER

Selv om Casino er på jakt etter flere franchisetagere, bruker konsernet langt større ressurser på å skaffe seg flere ordinære Petit Casino-kjøpmenn. - Men vi er tilstede i en ekstremt lønnsom nisje i markedet, understreker kjeden.

Gjennomsnittlig omsetning i automatbutikkene ligger på nærmere 15 millioner kroner. Den totale investeringen er rundt en million, og en franchisetager må regne med å ha nærmere 700 000 i egenkapital.

Powered by Labrador CMS