Nyheter

Avokado øker mest

Avokado er det produktet i frukt- og grøntdisken som øker mest, og kundene bruker den til stadig mer.

Publisert Sist oppdatert

I november 2015 gjennomførte Norstat for Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) en landsrepresentativ forbruksundersøkelse for å kartlegge nordmenns taco-vaner. Den samme undersøkelsen ble gjort i 2011. Resultatene viser blant annet at vi bruker mer avokado, og vi bruker den til mer enn bare guacamole.

Det er en betydelig økning i bruk av guacamole til taco i Norge, og de som bruker guacamole lager den i større grad selv nå enn tidligere. I 2015 svarte 73 prosent at de lager guacamole selv, mot 51 prosent i 2011, ifølge en pressemelding fra Opllysningskontoret for frukt og grønt.

Salget av avokado har hatt en stor vekst de siste årene. I 2014 spiste hver nordmann i snitt 2 kilo avokado. I følge «Totalrapporten», som utgis årlig av OFG, hadde forbruket av avokado størst økning blant alle frukt og grønnsaker fra 2013 til 2014, med en økning på 16.3 prosent.

- Hovedårsaken til økningen er nok bedre tilgjengelighet av ferdig spisemoden avokado, sier informasjonssjef Gerd Byermoen. Dette er et godt bevis på at forbrukerbehov er hensyntatt.

Undersøkelsen viste at i tillegg til guacamole, bruker vi avokado som pålegg, i salater, som dipp og i smoothie. Forbruket av avokado er størst i aldersgruppen 18-39 år.

Pressemeldingen er sendt ut dagen etter at Matkontrollen på TV 2 testet over 72 avokadoer som var merket som «spiseklare». Under halvparten av produktene ble vurdert til faktisk å være spiseklare.

Powered by Labrador CMS