Tankbil på kukraft.

Nyheter

Bærekraftpris til Tine

Publisert Sist oppdatert

Det norske folk har i en landsomfattende bærekraftundersøkelse stemt frem Tine til Norges mest bærekraftige selskap.

Konsernsjef Gunnar Hovland sier han er stolt og ydmyk over at norske forbrukere setter pris på selskapets bærekraftsarbeid, og påpeker at utmerkelsen gir økt ansvar og motivasjon.

– Vi har fortsatt mye ugjort. Vår visjon er at vår verdikjede skal fjerne mer klimagasser enn den slipper ut. Det langsiktige målet er at Tine skal bli klimapositive, sier konsernsjef Gunnar Hovland.

Hovland peker også på mange konkrete bærekraftstiltak som involverer alle ansatte i selskapet.

– Vi senker våre klimautslipp ved å redusere matsvinn i egen produksjon, både biler og meierier driftes på fornybar energi, vi lager biogass av kumøkk og har friske kyr med den laveste antibiotikabruken i verden. Mot forbrukerne reduserer vi kontinuerlig andelen salt, fett og sukker i merkevarene våre og nå lover vi også 100 prosent fornybar emballasje på alle våre produkter innen 2023, sier Hovland.

Undersøkelsen Sustainable Brand Index viser at meierikonsernet scorer spesielt godt hos forbrukerne på kortreiste og sunne norske meieriprodukter, god dyrevelferd og fornybar emballasje. Allerede til høsten tester Tine rømme på pappbeger.

– Vi er nysgjerrige på mottakelsen og ønsker å teste om folk vil ha rømme på pappbeger. Vi vet at funksjonell emballasje er viktig i dag, og håper å få med forbrukerne på at bærekraftig emballasje er like viktig.

I år skal konsernet også ta et større ansvar for plast på avveie, og sammen med Hold Norge Rent mobilisere nordmenn til dugnaden «Tur med retur», som en del av Hold Høsten Ren-uka i september.

– Da inviterer vi familier, barnehager og idrettslag med på tur i nærområdet, i bygd og by eller fjell og vidde for å samle søppel og plast på avveie. Vi ønsker å kombinere klimaarbeid og hyggelig turaktivitet i alle aldre, sier Hovland.

Powered by Labrador CMS