Nyheter

Bare, best og billigst

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Grans Bryggeri solgte ifjor 18 millioner liter øl og et like stort kvantum brus. Eneste kunde er Rema 1000, som har Grans som sitt lavprismerke. ? Men vi er ikke en private label, sier administrerende direktør Trygve Christophersen i Grans Bryggeri. ? Det er bryggeriet som eier varemerket. Men Grans? posisjon hos Rema 1000 er unik. I volum er vi kjedens største leverandør av øl. Partnerskap på «Bare» ? Vi har tre ting i fokus, sier salgsdisponent Jan Halvorsen i Grans Bryggeri. ? Det første er rendyrking. Vi er ikke et vanlig, tradisjonelt bryggeri. Vi er produsent for Rema 1000. Det betyr at vi skal gjøre det enkelt. Halvorsen peker blant annet på at bryggeriet har utviklet et eget system med plastbrett for transport av varene ut i butikk. De samme brettene tar tomgods i retur. Flaskene går direkte fra butikk og inn i ny produksjon. ? For det andre skal vi være best på kvalitet og billigst på pris, sier Halvorsen. ? Og for det tredje, vi har et tett samarbeid med vår butikkpartner ReBare Øl De blanke boksene med Bare Øl ble fjorårets sensasjon i varegruppen. Halvlitersboksene som bare selges i Rema-butikker, ble Norges tredje mest solgte øl i 2004. Jan Halvorsen forteller at produktutviklingen foregikk i et tett samarbeid mellom partnerne. Fra bryggeriet deltok Morten Gran, Trygve Christophersen og Jan Halvorsen, fra Rema 1000 var det Harald Kalvøy, Tom Høidalen og Tore Høili som var kreative. Et felles ønske var noe rent, enkelt, minimalistisk. Idéen om Bare Øl vokste nærmest organisk fra Remas «bare»-filosofi. Bare lave priser avfødte Bare Øl. ? I 2004 gikk det 14,1 millioner halvlitersbokser av det nye produktet, forteller Jan Halvorsen og minner om at det ble solgt «bare» 50 millioner Pizza Grandiosa, uten 18-års-grense. Bare varer Samarbeidet mellom Grans og Rema er basert på det enkle. ? Vi gjør ingen oppfølging i butikk, driver ingen markedsføring, leverer ganske enkelt en skreddersydd produktserie. Det gjør at vi kan ha en liten organisasjon, som er lett å snu, sier Trygve Christophersen. Under den store ølpriskrigen ifjor vår lanserte Grans sitt Lyst Øl, med 3,7prosent alkohol, på 0,33 liters flaske. I løpet av én dag var produktet ute på 157 Rema 1000 i østlandsområdet. Forbrukerne fikk ytterligere et lavprisvalg. Grans er alene i dette ølsegmentet og Lyst Øl ble bryggeriets tredje mest solgte flaskeøl. ? Vi angriper, sier Jan Halvorsen. ? Vi venter ikke, men satser raskt i samarbeid med Rema 1000. Og så har vi fått god hjelp av media. VG brukte forsiden til å erklære Grans Premium Pilsner som Norges beste og billigste øl. Dagbladet har kåret Grans juleøl som butikkmarkedets beste tre år på rad. Til og med Dagens Næringsliv har slått fast at det er akseptabelt å drikke Grans øl.

Powered by Labrador CMS