Nyheter

Barn kjøper energidrikk på automat

Når 11-åringen ikke får kjøpt «Burn» på butikken, kjøper han det på automat.

Publisert Sist oppdatert

På den nederste hylla i en brusautomat på Torstrand i Larvik står energidrikken Burn og frister forbipasserende. En mamma i nabolaget reagerer på dette.

- På butikken rett i nærheten er det 14-års aldersgrense på å kjøpe de energidrikkene. I automaten kan hvem som helst gjøre det, sier hun til Østlands-Posten. Kvinnen, som vil være anonym, har selv en sønn på 11 år. Mammaen forteller at sønnen har ADHD og tar medisiner for dette. Koffeinholdige energidrikker er derfor noe han bør holde seg unna.

Automaten mammaen sikter til eies av bedriften Juno som holder til på Torstrand. Daglig leder, Sigfred Nyquist, bekrefter at det er Juno som fyller automaten og at de er kjent med at Burn ikke er anbefalt for barn.

- Da vi begynte å ha Burn i automaten spurte vi Coca Cola, som er produsenten, om det var noen spesielle restriksjoner eller tilrådinger knyttet til automatsalg, og vi fikk til svar at det var det ikke. Coca Cola driver selv egne automater med Burn som salgsvare, sier Nyquist til avisen.

- Vi tar bekymringsmeldingen på alvor og vil for sikkerhets skyld nå undersøke dette igjen, samt hvilke offentlige eller bransjefaglige anbefalinger som gjelder ved butikksalg. Vi er ikke kjent med at det er noen lovfestet aldersgrense på kjøp av denne drikken. Vi selger ikke noe vi ikke har lov til å selge. Automaten er et tilbud spesielt til nattarbeidere, og disse kundene har bedt oss om å ha Burn i automaten. Hvis det likevel er en allmenn bekymring knyttet til salg av Burn i automaten, vil vi absolutt ta hensyn til dette og ta produktet ut. Vi er veldig interessert i innspill fra kundene om hvilke produkter de ønsker i automaten, sier Nyquist.

- Det er kun et svært lite antall av våre automater som inneholder energidrikker. En halvlitersboks med energidrikk inneholder omtrent samme koffeinmengde som en kopp kaffe. Det er ikke skadelig, men drikken er beregnet for voksne, opplyser Vibeke Hansen, assisterende kommunikasjonsdirektør i Coca Cola.

Hun understreker at selskapet har merket disse produktene tydelig med at de inneholder høyt koffeininnhold og at de ikke egner seg for barn eller gravide og ammende.

Powered by Labrador CMS