Nyheter

Barnas Favoritter dømt for reklame-stunt

Valora Trade og SF Kinos reklamestunt i butikk var klart rettet mot barn, og dermed i strid med markedsføringsloven. Nå er de dømt av bransjen selvjustis-organ, MFU.

Publisert Sist oppdatert

En kunde reagerte da Meny på Jar hadde en sjokkselger proppfull av ulike godteri som reklamerte for to konkurranser i regi av Valora Trade og SF Kino. Det ble blant annet oppfordret til å gå inn på Barnas Favoritters nettside for å vinne barnefilm og godteripose. Kampanjen ble klaget inn for Matbransjens Faglige Utvalg (MFU), som nå har behandlet saken og gitt en enstemmig kjennelse.

Spørsmålet MFU har tatt stilling til, er om markedsføringen er særlig rettet mot barn under 13 år. Utvalget konkluderer med at markedsføringen er klart rettet mot barn, og i strid med MFUs retningslinjer. Produktene som var utstilt i sjokkselgeren, var alle produkter som faller inn under bransjens selvjustisregler, som forbyr markedsføring av slike produkter særlig rettet mot barn.

I sin vurdering viser utvalget først og fremst til konkurransen som er benyttet i markedsføringen. Allerede henvisningen å delta i konkurransen er etter utvalgets mening markedsføring særlig rettet mot barn ved nettadressens ordlyd (barnasfavoritter.no). Konkurransen med sine to meget enkle spørsmål er særdeles barnerettet. Også premiene i konkurransen har særskilt appell til barn - det dreier seg om barnefilm og godteripose. Utvalget benytter anledningen til å minne om at retningslinjene gjelder for alle ledd innen matbransjen, inkludert detaljleddet, og som også har et ansvar for at retningslinjene overholdes.

Valora Trade AS har tilkjennegitt at kampanjen er fjernet fra butikk og at rutiner for vurdering av fremtidige kampanjer er endret. SF Norge AS har gitt uttrykk for at denne kampanjen ikke var heldig og at de fremover vil være opptatt av å forholde seg til retningslinjene. Meny har sluttet seg til Valoras synspunkter i forbindelse med behandlingen av saken.

Powered by Labrador CMS