Nyheter

«Beatles» har fått Coca-Cola på laget

Den norske filmen «Beatles» har Coca-Cola på laget når den nå inntar kinoer over hele landet etter forrige helgs premiere. Dette er det første samarbeidet Coca-Cola gjør med en norsk film noensinne.

Publisert Sist oppdatert

Coca-Cola har de siste årene gjennomført internasjonale kampanjer med filmer som James Bond og Mission Impossible. I høst samarbeider imidlertid merkevaren for første gang med en norsk film. Når filmen «Beatles» nå er lansert på norske kinoer, får den drahjelp av en samtidig kampanje fra Coca-Cola.

Produsenten av Beatles, Jørgen Storm Rosenberg, har skaffet rettighetene til original Beatles-musikk, og har laget en ambisiøs film som forteller en historie mange nordmenn har et forhold til. Han er glad for samarbeidet med Coca-Cola. Det fulgte av at merkevaren var naturlig representert i filmen:

– Coca-Cola har vært tydelig til stede i populærkulturen i de siste 60 år. I forhold til tidsepoken som skulle gjenskapes i filmatiseringen av Beatles, var det derfor naturlig at Coca-Cola var tilstede. Således passet det også godt å knytte Coca-Cola opp i mot Beatles, med deres markedsføring som en integrert del av selve kampanjen for filmen. Vi syntes det er spesielt morsomt at det er første gang de samarbeider med en norsk film. Vi er glade for engasjementet, og synes det er blitt en meget bra kampanje, sier produsent Jørgen Storm Rosenberg.

– Det at merkevaren vår allerede var en del av filmen, og tidskoloritten i denne, syntes vi selvfølgelig var morsomt. Derfor ønsket vi å være med og støtte opp om både filmen, og lanseringen av denne, sier Tonje Haugen i Coca-Cola Norge.

Hun er ansvarlig for Coca-Cola sin kjente «Share a Coke»-kampanje i Norge, der logoen på flaskene byttes ut med personnavn. Det er denne kampanjen hun nå knytter opp mot lanseringen av «Beatles» – blant annet ved å bruke bilder fra «Beatles» i markedsføringen. Hun fortsetter:

– Det at vi allerede var en del av det kunstneriske resultatet, gir en naturlig form for samarbeid som skaper positiv synergi for begge parter. Det er vår kampanje «Share a Coke» som nå knyttes opp mot lanseringen av Beatles, blant annet ved å bruke bilder fra filmen i vår egen kampanje. «Share a Coke» handler om å dele med venner og familie, og på samme måte handler filmen «Beatles» om vennskap, oppvekst og kjærlighet. Jeg ser altså dette som en markedsføringsallianse der både filmen og vår merkevare drar nytte av at vi ønsker å engasjere publikum rundt felles verdier som vennskap, samhold, kjærlighet og musikkglede, fortsetter Tonje Haugen i Coca-Cola.

Powered by Labrador CMS