Nyheter

Bedre for Tine i 1. kvartal

Tine omsatte for 4,56 milliarder kroner i første kvartal, en økning på 3,1 prosent. Driftsresultat ble forbedret med 254 millioner kroner sammenlignet med samme periode i fjor.

Publisert Sist oppdatert

– Salget av Norvegia og Tines brunoster viser så langt i 2010 en positiv utvikling. I tillegg fortsatte den gode utviklingen i salget av matlagingsprodukter som fløte, rømme og smør. Salget av søtmelk gjennom norsk dagligvare har også vist en positiv utvikling de to foregående årene, og salget i 1. kvartal var på nivå med tilsvarende periode i 2009, sier konserndirektør Elisabeth Morthen.

Tine hadde noe volumvekst i første kvartal på søtmelk, men dette skyldtes først og fremst at salget i første kvartal 2009 var noe lavt. Innen yoghurtsegmentet fortsatte Fjordlands Yoplait den positive utviklingen fra høsten 2009, mens Tines egne yoghurtprodukter viste nedgang i salget i forhold til 1. kvartal i fjor.

Som du har lest på handelsbladet.no tidligere har den nye serien Yt blitt godt mottatt hos forbrukerne.

– Salget har gått bedre enn forventet. Dette er vår største produktsatsing noensinne så mottakelsen er gledelig, sier Morthen.

Salget av Jarlsberg i internasjonale markeder økte med 14 prosent i volum sammenlignet med 1. kvartal 2009. Veksten var i hovedsak basert på Jarlsberg produsert i USA og Irland.

– I USA, vårt største enkeltmarked, endte salget av Jarlsberg betydelig over fjoråret etter en vellykket salgskampanje hos en av de største varekjedene. I Sverige var salget av Jarlsberg lavere enn tilsvarende periode i fjor, mens salget på det engelske markedet igjen viste en god utvikling etter et utfordrende 2009, oppsummerer Morthen.

Powered by Labrador CMS