Nyheter

Bedre på sikkerhet

SANDVIKA: Dagligvaren blir stadig bedre på sikkerhetsløsninger i butikk. - Nå tenker bransjen mer målrettet og helhetlig, og er mer opptatt av økonomisk gode løsninger enn låste dører, hevder Dag-Henning Kleven i Checkpoint Systems.

Publisert Sist oppdatert

Mens prognoser fra det europeiske tyveribarometeret indikerer at svinn kommer til å bli et større problem i Norge i tiden som kommer, har dagligvarebransjen fullt fokus på sikkerhet. Alle kjedene var tilstede da Checkpoint Systems nylig presentere sine sikkerhetsløsninger på sitt roadshow i Norge. - Dagligvaren er generelt flinke på sikkerhet, men den største endringen er at bransjen nå tenker mer helhetlig. Før jobbet sikkerhetsavdelingen for seg selv og var mest opptatt av å låse bort varene. Nå tenker man mer økonomisk, på at varene skal være sikre samtidig som de skal selge, påpeker Dag-Henning Kleven i Checkpoint Systems Norge.

- I tillegg har man fått større fokus på de mest utsatte varene, legger han til.

Samtidig er leverandørene blitt mye flinkere til å samarbeide med kjedene. Som Gillette, for eksempel, som nå prøver ut nye, men mye mer salgsvennlige varesikringsløsninger for nye barberhøvler.

ENKLERE LØSNINGER

Sikkerhetsløsningene blir også stadig enklere å betjene og installere, noe Kleven igjen tror vil komme dagligvarebransjen til gode. - Vårt mål er å gjøre sikkerheten enklest mulig, slik at det blir minst mulig nytt å lære seg, sier Kleven.

Han er overbevist om at det står hundrevis av sikkerhetssystemer rundt om som ikke blir brukt, nettopp fordi de er for kompliserte.

Akkurat nå er videoveråkning blant det hotteste i dagligvaren, og nettopp blant systemene som har blitt mye enklere. - Bransjens fokus går veldig i bølger. Vensafe var hot en periode, så kom Cashguard, og nå er videovervåkning på full fart tilbake igjen, sier Dag-Henning Kleven.

- Men vi ser en stadig større interesse for totalløsninger, tilføyer han.

Selv har Checkpoint reist Europa rundt og presentert sine løsninger, som blant annet består av nye varesikringssystemer (med RF og EMteknologi i én og samme antenne), nye og bedre merkemuligheter og etiketter, styrings- og rapportsystemer for varesikring, system for kundetelling og kartlegging av bevegelse i butikk, nytt videoveråkningssystem, nye varesikringsløsninger, og dessuten det nye norskutviklede seddelhåndteringssystemet Noteguard.

TROR PÅ NORSK

Selv har Kleven stor tro på sistnevnte, som Checkpoint Systems samarbeider med Storm Sikkerhet om. Seddelboksen er norskutviklet, og er spesielt egnet for små dagligvarebutikker. - De fyller et behov mellom de dyre løsningene og de aller enkleste seddelboksene, mener Kleven.

Boksen har en innebygd elektronikk som gjør at pengene blir ubrukelige ved innbruddsforsøk, i tillegg til funksjoner som kontroll av ekthet og telling.

Powered by Labrador CMS