Nyheter

Bedre på sjømat

En ny Greenpeace-rapport konkluderer med at skandinavisk dagligvarehandel har blitt klart bedre på bærekraftig sjømat.

Publisert Sist oppdatert

Rapporten «Seas for Sale – Scandinavian retailers response to need for sustainable seafood» oppsummerer fiskepolitikken for de 19 viktigste skandinaviske dagligvarekjedene i forhold til utgangspunktet i 2006, da Greenpeace introduserte prinsippet om butikkenes ansvar for lovlig og bærekraftig sjømat.

Det har vært en klar bedring i perioden, og Greenpeace mener noen kjeder har gjort imponerende grep, men det fortsatt et stykke igjen før man kan være sikker på å kjøpe bærekraftig sjømat i butikkene, heter det i en pressemelding.

– Vi er glade for å se at en rekke overfiskede arter er fjernet fra hyllene, og at de aller fleste dagligvarekjedene har utviklet offentlig tilgjengelige innkjøpskrav for å unngå miljøfiendtlig sjømat. Da Greenpeace introduserte dette arbeidet i 2006, var ideen om at kjedene hadde ansvar for hvilken sjømat de solgte en ganske ny tanke i det nordiske markedet. Sjømatarbeidet har endret denne situasjonen, og spørsmålet er ikke lengre om butikkene og produsentene har et miljøansvar for sjømaten, men hvor grensene for ansvaret skal gå, sier Truls Gulowsen i Greenpeace.

Generelt sett har dagligvarekjedene i Norge og Sverige tatt mer ansvar raskere enn i Danmark, mens danske sjømatprodusenter har vært vel så aktive som sine øvrige nordiske kolleger.

Greenpeace vil invitere de norske dagligvareaktørene til et eget møte om funnene i rapporten og veien videre i nærmeste framtid.

Powered by Labrador CMS