Nyheter

Beholder Statoil-logoen

Bensinstasjonene og stasjonsbutikkene får beholde Statoil-logoen når Statoil Fuel & Retail blir børsnotert.

Publisert Sist oppdatert

Som du tidligere har lest på handelsbladet.no, skal Statoil børsnotere stasjonsselskapet, og i disse dager jaktes det på nye investorer i forbindelse med nedsalget.

– Vi får dråpen, den gamle Statoil-logoen, med oss. Navnet skal vi bruke så lenge Statoil er majoritetseier. I første omgang har vi en avtale om å bruke Statoil-navnet i tre år. Dessuten skal Statoil fortsatt forsyne oss med drivstoff i Skandinavia og Baltikum, sier konsernsjef Jacob Schram i Statoil Fuel & Retail til Dagens Næringsliv.

Statoil skiller ut stasjonene som en egen virksomhet allerede på fredag, og iløpet av høsten blir stasjonsselskapet notert på Oslo Børs.

Av reportasjen i onsdagens utgave av Dagens Næringsliv går det frem at Norge topper listen over kunder som kjøper noe mer i stasjonsbutikken etter å ha fylt drivstoff. Andelen er på 66 prosent, foran Sverige (62 prosent), Estland (45 prosent) og Danmark (42 prosent).

Ifølge Dagens Næringsliv vil virksomheten få et overskudd på om lag to milliarder kroner i 2010.

– En myte om oss er at noen tror vi tjener alle pengene på pølser og boller. Det er ikke riktig, sier konsernsjef Schram i Statoil Fuel & Retail.

Powered by Labrador CMS