Nyheter

Ber departementene trekke lovforslag

NHO Mat og Drikke ber departementene trekke forslaget om ny forskrift for markedsføring av mat og drikke rettet mot barn og unge. Organisasjonen vil heller styrke dagens selvreguleringsordning.

Publisert Sist oppdatert

– En forskrift er ikke løsningen, det blir kun symbolpolitikk. Vi ønsker et tettere samarbeid med myndighetene om produktutvikling og forskning for å kunne tilby forbrukerne flere alternativer av sukkerfrie varer og produkter med mindre fett og salt, sier Roald Gulbrandsen i NHO Mat og Drikke.

– Slik vi ser det, vil dette forslaget bety et totalt markedsføringsforbud for mange helt vanlige mat- og drikkeprodukter. Forslaget vil virke innovasjonshemmende og konkurransevridende for norsk mat- og drikkeindustri, noe som igjen vil svekke konkurransekraften til industrien. Hvordan forskriften vil påvirke industrien, er ikke konsekvensutredet i høringsnotatet, sier Gulbrandsen.

NHO Mat og Drikke mener det er godt dokumentert i høringsnotatet fra Helse- og omsorgsdepartementet og Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet at selvregulering er mer kostnadseffektivt enn en forskrift. Derfor har industrien foreslått for departementene å utvikle dagens ordning ytterligere.

– Vi har presentert tre punkter for departementene som vi mener kan styrke dagens ordning: En gjennomgang av dagens retningslinjer, å etablere en form for kontrollorgan og å se på mulighetene for sanksjoner. Vi skal nå legge frem hva vi tenker, og har troen på at vi skal finne løsninger som er til beste for samfunnet, sier Gulbrandsen.

Powered by Labrador CMS