Nyheter

Ber om råere markedsføring

MARKEDSFØRING: Svein Pedersen gikk fra franchisetaker til ansatt da kjeden overtok Ica Supermarked i Mo i Rana i fjor. Nå etterlyser han råere markedsføring.

Publisert Sist oppdatert

- Vi burde hatt 70 til 80 millioner kroner. Hadde vi vært råere og mer målrettet i markedsføringen hadde vi kanskje klart det. Vi mangler rett og slett nok kunder, sier Svein Pedersen til Handelsbladet FK.

Pedersen er en av nestorene i dagligvarekonsernet. Han begynte som franchise-kjøpmann for Rimi i Mo i Rana i 1992. I mars i .or var det slutt på franchisetiden, og Ica overtok butikken. - Det ble for mye arbeid for ingenting. Derfor er jeg nå bare ansatt. Men når sant skal sies, så arbeider jeg like mye som før. Enten så er du med, eller så er du ikke med. Sånn er det i denne bransjen, sier Pedersen.

Rå konkurrenter

Ica-butikken ligger i et av byens mest spenstige bygg, men supermarkedet med 1 250 kvadratmeter ligger litt for seg selv, og butikken er heller ikke synlig fra hovedveien. Dermed blir det lite helgehandel.

Snitthandelen er riktignok på 234 kroner, men det er for få kunder til å vinne kampen i Mo i Rana. En av konkurrentene er blitt Nord-Norges største Rema 1000-butikk, og Bunnpris-butikken i nabolaget er inne på kjedens bestselgerliste. Icabutikksjef Svein Pedersen mener kjeden må bli råere i markedsføringen. - Vi må lære av konkurrenter som lykkes. Vi må bli råere med et målrettet budskap som treffer kunden midt i hjertet. Vi har rett og slett en kjempebutikk, så det er muligheter. Mye flotte ferskvarer og en fiskedisk i toppklassen. Vi er på rett vei med mer markedsføring og temabaserte tilbud, men vi bør trå til enda mer, sier Ica- kjøpmannen, som regner med et salg på 55 millioner i år. - Det er altfor lite i forhold til mulighetene, men jeg tror ikke vi klarer mer.

Blåste varer

Svein Pedersen kommer fra Gimsøy i Lofoten og har vært i dagligvarebransjen i 40 år. I 1967 begynte han i dagligvarebutikken til Meyer i Mo i Rana, en butikk som lå langt fremme i bransjen.

- Det er egentlig helt utrolig, vi solgte for 23 millioner kroner. Varene ble rett og slett blåst ut av butikken, og finere kolonial var en stor del av utvalget.

- Men nå er det nye tider?

- Ja, men det er en del likheter. Gode varer selger alltid godt, og det forutsetter også at butikken har et navn i markedet.

Powered by Labrador CMS