Nyheter

Bergene Melk er historie

Bergene Melk er historie. Men storplater fra Nidar består.

Publisert Sist oppdatert

Orkla Confectionery & Snacks sanerer Bergene Melk i forbindelse med årets lanseringsvindu.
– Vi må være så ærlige å si at salgsutviklingen var en medvirkende årsak. Merkevaren var ikke sterk nok. Men vi har fått mange år med god omsetning, og har lært mye av reisen, sier adm. direktør Ann-Beth Freuchen til Handelsbladet.

{{image:2}}Lanseringen av Bergene Melk i 2009 startet en storplatekrig i sjokoladehylla. – Vi har hatt en ok lønnsomhet, men for å få den slagkraften vi trenger, gjør vi en annen tilnærming. Merkevarene er våre sterkeste våpen. Det er de vi nå har tatt i bruk, sier Ann-Beth Freuchen. De nypussede våpnene i storplatekrigen er fire tydelige smaker med sterke merkevarenavn; Polly peanøtter, Smørbukk, Crispo og Smash. Polly peanøtter og Smørbukk er nye, de to andre er relanseringer. Fra før finnes Stratos og Spragleknas i storplateporteføljen. Det produseres altså ikke lenger ren melkesjokolade fra Nidar i storplate-segmentet.

– Vi skal ta ut merkestyrken på storplater. Alle er veldig sterke merker, og for oss var dette en riktig måte å gå i krigen på. Vi tror det vil gi et mer spennende supplement for forbruker og mer mangfold, sier Ann-Beth Freuchen. Hun mener selskapet har en prestisjeløs tilnærming til det å ta ut Bergene melk som navn i et nyhetssøkende marked der produktene ofte har kort levetid. – Vi tror på at endringene i storplater er vinn-vinn for alle, at det vil øke markedet totalt og øke interessen for produktene, sier hun. Storplater utgjør 1,3 av fem milliarder kroner i sjokolademarkedet.

Powered by Labrador CMS