Nyheter

Besøk av Mattilsynet

Det har vært mange fridager i mai og det var tøft dagen før 17. mai, da vi hadde uventet mange kunder i butikken på Frogner.

Publisert Sist oppdatert

Jeg skulle egentlig til Berlin, men hadde ikke samvittighet til å forlate mine kunder og ansatte de dagene. 16. mai er jo større enn lille julaften. Selv om dagen er veldig travel, er den også utrolig koselig. Det kommer mange hyggelige ønsker fra kundene, og de deler med oss hva de skal spise på den store dagen, hvilke kaker de skal bake og så videre. Og så er det så morsomt å se mange barn i butikken som allerede går rundt med flagg, og som for lov av foreldrene å legge nesten alt de vil i handlevogna.

Den dagen gikk jeg 15 minutter før vi skulle stenge, og var veldig glad for at vi ikke tom for de viktigste varene. For en vellykket dag!

Den helgen ble jeg litt lei av å være hjemme, og gledet meg veldig til å første arbeidsdag etter pinse. Jeg gikk av t-banen to stasjoner før stoppen min, så jeg kunne gå en liten tur. På veien møtte jeg en av mine faste kunder som ropte over gata: «Hei Olga! Ønsker deg en en flott dag!» For en hyggelig start på dagen, tenkte jeg. Jeg kom til butikken og var glad for at alle var på jobb, og det kom masse varer og som vanlig skulle jeg starte med å hjelpe til i ferskvaren. Alt av kontorarbeid kan vente til ettermiddagen, tenkte jeg.

Jeg skulle utveksle noen ord med en kollega, og sa uten å tenke over det: «Nå skal jeg bare vaske sluket, og da kan den strengeste inspektøren fra Mattilsynet bare komme!». I det øyeblikket trodde jeg ikke mine egne øyne da jeg så ham, «den strengeste inspektøren» stå rett foran meg ifølge med to andre. «Hei Olga, takk for sist, Mattilsynet her».

Vi hadde akkurat åpnet butikken og det var mange kunder der, og jeg innrømmer at jeg blir bittelitt stresset ved sånne besøk, da de gjerne kan vare i flere timer. Men den dagen var jeg sikker på at det skulle gå bra. Dette var mitt tredje Mattilsyn-besøk i karrieren som butikksjef, og mitt andre på Frogner.

Alle de ansatte vare like rolige, og vi vise all nødvendig dokumentasjon og snakket med inspektørene om rutiner, temperaturer, hvilken opplæring som er gitt og så videre. Det er utrolig mye man må huske på når man jobber i ferskvaren, og enda mer for ferskvaresjefen som også stor som opplæringsansvarlig. Sist gang den «strenge inspektøren» var på Frogner, var jeg ikke en så erfaren ferskvaremedarbeider som nå, og nå gledet jeg meg til å vise at jeg hadde lært.

Ved oppsummeringen fikk jeg kun ett rapportark uten noen ekstra papirer. Jeg var så glad og takknemlig for mine fantastiske medarbeidere som tar vare på kundene våre og som hver eneste dag sørger for matsikkerheten fra de åpner til de stenger. Temaet matsikkerhet er noe jeg alltid snakker om med alle, og jeg prøver å være et godt eksempel for mine medarbeidere når det gjelder å hjelpe dem med å vaske eller når de må gjøre rutineoppgaver. Da kan jeg ekspedere kunder i fiskedisken, for eksempel. Jeg tar matsikkerheten veldig på alvor, og sørger for at mine ledere også er gode forbilder for de andre. Og denne dagen var jeg like glad ved dagens slutt som da den startet.

Nå er det snart sommer og varmt, det er mindre folk på jobb og flere vikarer skal inn i mange avdelinger. Jeg oppfordrer dere ledere til å følge opp enda mer på rutiner, og vær nøye med opplæringen av nye ansatte slik at dere er trygge på at maten dere selger er trygg.

Og om du skal på ferie, så gjør all dokumentasjonen klar og lett tilgjengelig i tilfelle det skulle komme uventet besøk. Ta godt vare på kundene dine og vær en god støttespiller for dine medarbeidere.

Olga :-)

Powered by Labrador CMS