Nyheter

Best i Mega

To år har gått siden Coop Mega Klepp flyttet inn i nye lokaler. På den tiden har butikken økt omsetningen fra 106 til nærmere 134 millioner kroner. Og nå er supermarkedet kåret til det beste i kjeden. Neste mål: Bli landets nest største Mega.

Publisert Sist oppdatert

Drømmen for en kremmer? At både snitthandel og antall kunder øker fra år til år. Det er realiteten for Coop Mega Klepp på Jæren. Siden nyåpningen høsten 2004 har det bare gått én vei for supermarkedet, som nå er kjedens tredje største. Omsetningen har gått fra 106 til 122 til budsjettert 134 millioner for 2006, siden innflyttingen i kjøpesenteret Jærhagen. Nå nylig ble butikken også kåret til kjedens beste. - Det er vi utrolig stolte over, og det deler vi med alle ansatte og kundene våre, sier butikksjef Kjetil Maudal.

Den 2 600 kvadratmeter store butikken fikk sterk konkurranse fra de andre regionvinnerne: Coop Mega Dokka, Coop Mega City Nord og Coop Mega Støren, men Coop Mega Klepp trakk altså det lengste strået til slutt.

SALGSVENNLIG

Kjeden karakteriserer butikken som meget salgsvennlig i hele åpningstiden. Også da Handelsbladet FK besøkte butikken da den nyåpnet, fremstod den som en av de fineste og mest moderne dagligvarebutikkene i Norge.

Og Maudal liker å ligge foran i løypa. Blant annet var han først ute med selvskanning i Norge, og fikk det på plass i 1997. I helgene går nå 15-20 prosent av handelen gjennom selvskanning. Neste år satser Maudal på å gjøre noen lokale markedsføringsstunt for å øke den andelen. Butikken var også tidlig ute med elektroniske hylleetiketter, som Maudal synes er glimrende. Nå ønsker han å utvide bruken av dem, og ser for seg også større prisplakater som kan oppdateres elektronisk. - Vi må tenke offensivt, og vi må tenke muligheter, sier butikksjefen.

Nytt kjøle- og fryseanlegg basert på CO2 fikk butikken også da den flyttet inn i Jærhagen. I tillegg gir butikken kunden mye ekstra i form av blant annet infostasjoner, lekerom for barn, god plass mellom hyllene og gjennomgående tydelig skilting og merking.

STOR PÅ FERSKVARE

Blant det kundene setter mest pris på i butikken, er i følge Maudal ferskvaren og frukt- og grøntavdelingen. Ferskvareavdelingen har fått mye større plass og er mye mer synlig enn den var i det gamle lokalene, og Maudal tror fortsatt den kan bli enda bedre og mer spennende.

Men kanskje viktigst for butikkens rykte, og en mulig forklaring på at 90 prosent av husstandene i Klepp er medlemmer i Coop-laget, er forholdet kundene har til personalet.

- Jeg gir all honnør til de ansatte. De har et veldig folkelig og ydmykt forhold til kundene, og de lytter til dem. De ansatte har også god forståelse for at vi må ha gode rutiner, så ting går nesten av seg selv. Og vi tenker hele tiden løsninger i stedet for problemer, påpeker Maudal.

Nå gir han gass for å få enda flere kunder og øke omsetningen enda mer. Og ambisjonene er ikke små. Han innser at han ikke kan ta igjen Coop Mega Madla, som er rundt 100 millioner større, men nest største Coop Mega Brueland lover Maudal å puste godt i nakken neste år. - Butikken har fortsatt stort potensial, arealet tilsier ihvertfall oppi 180 millioner, kanskje mer, sier Kjetil Maudal til Handelsbladet FK.

Powered by Labrador CMS