Nyheter

Best igjen

er andre år på rad kåret til beste butikk i kjeden. Liv Karin Byholt er den første som vinner Kiwi-cupen to ganger. - Hun er utrolig dyktig til å drive, er ekstremt kostnadsbevisst, og har en til de grader strøken butikk, forteller regionsjefen.

Publisert Sist oppdatert

Aldri før har samme butikk vunnet Kiwi-cupen to ganger. Med sin stå-på-vilje har Liv Karin Byholt på Kiwi Nedenes i Arendal greid det. Fra hun tok over i 2003 har hun økt omsetningen med hele ti millioner, og havner i år på 35 millioner netto.

Men nå er det mange som vil slå henne neste år. - Da må jeg sette inn et ekstra gir og bli enda bedre selv. Men en slik konkurranse er i det hele vanvittig positivt for kjeden. Når alle jobber for å bli best, hever det standarden totalt sett, sier Byholt, som lover å gi de andre motstand også i tiden som kommer.

De andre regionvinnerne, som konkurrerte med Kiwi Nedenes, var i år Kiwi Smestad (Lillehammer), Kiwi Vestnes (Møre og Romsdal), Kiwi Tollnes (Skien), Kiwi Waldemar Thranesgate (Oslo), Kiwi Spannavegen (Haugesund), Kiwi Birkelundstoppen (Bergen) og Kiwi Saupstad (Trondheim).

FRA 25 TIL 35

Liv Karin Byholt har drevet butikken siden 2003, og før hun ble headhuntet inn i kjeden, hadde hun aldri skannet en vare. - Jeg hadde ikke peiling. Jeg hadde aldri jobbet i butikk før. Som salgsfremmer i Synnøve Finden stablet jeg ost, fortalte Byholt Handelsbladet FK etter at hun vant i fjor.

Da hun tok over Kiwi Nedenes, var butikken temmelig skakkjørt, men Byholt har greid å løfte den opp på et svært respektabelt nivå. Det første året fikk hun en omsetning på 25 millioner. I 2004 økte den til 29, i 2005 ble det 31 og nå i år ligger hun an til 35 millioner netto. - I vår bygde vi ut butikken med 300 kvadratmeter, og det har nok bidratt til den gode veksten, sier 42-åringen.

Butikken utmerker seg også med meget godt driftsresultat, men det vil hverken Liv Karin eller regionsjef Sigurd Christoffersen gå nærmere inn på.

- Det er veldig bra, og er et resultat av at Liv Karin er veldig kostnadsbevisst. I tillegg er hun et innmari stå-på-menneske, som investerer mye tid i butikken, og drar med seg de ansatte, sier Christoffersen.

FULL KONTROLL

Akkurat det er ett av suksesskriteriene, tror vinneren. - Jeg ønsker å ha full kontroll på butikken, og jobber derfor mye selv, forteller Byholt.

Det gir en lav lønnsprosent, og når hun i tillegg er svært opptatt av kostnader og svinn, så gir det gode tall på bunnlinja. - Jeg jobber mye med industrien, og passer blant annet på å utnytte alle kampanjerabatter. Jeg har i tillegg høyt fokus på svinn, er nøye på bestillingsrutiner, lagerkontroll og varemottak, forteller Kiwi-dama.

Gode rutiner på å produsere dyktige medarbeidere er minst like viktig, tilføyer hun. Da kan hun enklere få en gjennomgående høy standard i butikken, også når det gjelder renhold, ryddighet og hvor delikat butikken ser ut.

Nå går Liv Karin for å øke omsetningen med ytterligere sju prosent til neste år.

Powered by Labrador CMS