Nyheter

BI-professor ut mot Ica

– RIMIs «makeover» kan fort bli at de tar på seg Rema-uniformen og skifter skiltene på taket. Det siste er kanskje ikke påkrevet, da kundene er nokså likegyldige. Det skriver BI-professor Tor W. Andreassen på kommentarplass i Aftenposten.

Publisert Sist oppdatert

Tor W. Andreassen

Tor

– Butikkjeden Rimi gjennomgår ansiktsløfting over hele landet. Igjen! Er ny ledelse, logo og interiørendring tilstrekkelig?, spør Andreassen på kommentarplass i Aftenposten.

Andreassen skriver videre:

– Ledelsen i Ica hevder at «Norge har vært en skuffelse». Jeg vil kanskje si «i like måte». I disse dager foretar Rimi en ansiktsløftning i et tungt marked. Det er interessant. En åpenbar forklaring kan være å finne i kundenes lave tilfredshet med både Ica og Rimi. Mens kundetilfredsheten for Rimi var 61,3 i 2008, var tilsvarende for Rema 66,3, viser Norsk kundebarometers 2008-måling.

– I dag fremstår Ica og Rimi med en samlet markedsandel på ca 16 prosent - noe som gjør dem til den minste aktøren i markedet. Dette er ikke unaturlig for en aktør som i alle sine konsepter ligger farlige nær grensen for hva vi definerer som misfornøyde kunder.

– Det vil ta tid før den nye lederen får energien tilbake i butikkene tilstrekkelig til at kundene merker forskjell. Inntil det skjer vil kundefrafallet fortsette, noe som ytterligere rammer deres topplinje.

– Om ikke Ica-ledelsen lykkes i sin tredje ansiktsløftning av Rimi, går det kanskje som Harvard-professor Michael E. Porter sier: I et lite geografisk område er det ikke rom for at to like bedrifter forfølger den samme strategien. Én må bort.

Tor

Powered by Labrador CMS