Nyheter

Bienvenue Carrefour

Vi har lenge visst at NorgesGruppen har hatt frankofile elementer og at det har eksistert en uformell kontakt mellom Norges største dagligvarekjede og Europas største detaljist, Carrefour. Nyheten om at NorgesGruppen nå formaliserer et samarbeid med Carrefour er allikevel overraskende.

Publisert Sist oppdatert

For et års tid siden fikk vi anledning til å spørre representanter for Carrefour om de hadde planer for Nord-Europa, evt. Norge. Svaret var omtrent som følger: «Norge er et lite land, vi er nå opptatt av å konsolidere vår satsing i Kina, deretter vil vi vurdere Russland». Svaret sier noe om Carrefours størrelse, ambisjoner og perspektiv på verden. Carrefour har i dag en global dagligvareomsetning i nærheten av 100 mrd euro. Til sammenligning er NorgesGruppens omsetning ca 4 mrd euro.

Samarbeidsavtalen mellom de to kjedene skal omfatte kompetanseutvikling, innkjøp, private labels og testlansering av kjedekonseptet Champion i Norge. NorgesGruppen er opptatt av å få fram at avtalen ikke skal føre til integrering på eiersiden. Sverre Leiro blir sitert på at samarbeidet vil bidra til å skape bedre butikker til glede for kundene. Fra et leverandørsynspunkt er det en spennende avtale som nå er inngått. Carrefour er hypermarkedenes «mor» og regnes som en ener innen ferskvarer. Champion er en kjede av store supermarkeder som virkelig bidrar til mangfold i markedet og har en klart verdiøkende markedsstrategi. Carrefour er den mest framgangsrike kjeden i verden de siste årene og er profesjonelle og kompetente på alle områder. Når NorgesGruppen nå legger vekt på kompetansesamarbeid om kategoristyring, matsikkerhet og logistikk, er det positivt for bransjen. Det med mer blandede følelser vi leser at samarbeidet også skal omfatte private labels.

For merkevareindustrien er det interessant å merke seg at NorgesGruppen legger stor vekt på avtalens punkt om «samarbeid om innkjøp av internasjonale merkevarer og prisharmonisering på tvers av landegrensene». Det er klart at når NorgesGruppen inngår i innkjøpssamarbeid med Europas største og verdens nest største handelskjede, vil dette på mange områder gi en betydelig forsterket innkjøpermakt for NorgesGruppen, som fra før er størst og mektigst i det norske markedet.NorgesGruppen må som følge av dette øke aktpågivenheten for ikke å komme i skade for å misbruke makten og den potensielt dominerende posisjon som kjeden nå videreutvikler. DLF vil være opptatt av å følge med på utviklingen i NorgesGruppens adferd på dette området. Det vil også være interessant å få oversikt over hvilke intensjoner Carrefour har om å gi NorgesGruppen innsyn i avtaler om priser og vilkår som er inngått med internasjonale merkevareleverandører med utgangspunkt i Carrefours sterke stilling globalt. Hvor mener Carrefour at grensen mht konfidensialitet i slike avtaler går? Vi noterer oss i den sammenheng at NorgesGruppen understreker at samarbeidsavtalen med Carrefour er «løs» i den forstand at den ikke skal føre til eierskapsintegrasjon.

Mange vil huske ett år tilbake og NorgesGruppens kampanje for sterkt nedsatte priser på internasjonale merkevarer i Norge. Internasjonal harmonisering har kommet for å bli. De økonomiske og strukturelle forutsetninger for betydelig differensiering til fordel for mindre velstående land (bl.a. syd i Europa) er borte. Harmoniseringen kommer ikke til å skje til laveste pris, men til et nivå midt i mellom. For noen produkter vil harmonisering til og med kunne innebære høyere pris i Norge. Prosessen vil ta noe tid og er avhengig av valutastabilitet. Det er ikke noe dramatikk i dette. Og det er, så vidt vi kan bedømme, ikke dette samarbeidet mellom Carrefour og NorgesGruppen primært handler om.

Vi har på denne bakgrunn ingen problemer med å gratulere både Carrefour og NorgesGruppen med samarbeidsavtalen. Det er et kulturelt og matkulturelt aspekt også. Frankrike har som kjent 1000 oster, og holder styr på disse bl. a. ved Carrefours hjelp. DLF går nå til anskaffelse av fransk korrekturliste til PC-en, og håper på et fortsatt godt forhold til «la nouvelle groupe de Norvège».

Powered by Labrador CMS