Nyheter

Bigamist i Shell

FETSUND: Den ene partneren stråler og forespeiles drahjelp ut i Europa. Den andre er temmelig avmålt, og misliker tydelig å måtte dele Shell med konkurrenten. Men Shellstasjonene fortsetter med to butikkpartnere og lar Fresh og 7-Eleven leve side om side.

Publisert Sist oppdatert

Avtalen mellom Shell og Reitan Servicehandel har vakt stor oppsikt, og den åpner nye muligheter for Reitan utover i Europa. Samarbeidet mellom Shell og Norgesgruppen, derimot, kan komme til å stoppe ved svenskegrensen nå som oljeselskapet har fått seg en butikkpartner med internasjonale resultater å vise til.

HELOMVENDING

Foreløpig fortsetter Shell likevel å spille på to hester. - Reitan Servicehandel (RSH) skal håndtere butikkvirksomheten på 91 stasjoner i Norge. Så har vi Fresh på 160 stasjoner. Den avtalen vil fortsette å løpe, forteller Birger Baisgaard, som er ansvarlig for Shellstasjonene i Norden.

For to år siden vant Norgesgruppen en anbudskamp mot nettopp 7-Eleven om å få levere mat til Shell-stasjonene. Nå har pendelen snudd: Reitan kunne kaste inn nye bensinstasjoner i regnestykket, og dermed ble kjeden mer attraktiv som partner.

Femårsavtalen med Norgesgruppen fortsetter å løpe, og Shell-toppene er klare på at de er fornøyde med den. - Vi har gjort en klar strategisk beslutning på at vi skal konsentrere oss om drivstoff, sier Josef Waltl, global sjef for Shells 46 000 bensinstasjoner, til Handelsbladet FK. - Norgesgruppen har gjort en god jobb i Norge etter ett års drift.

I Parkveien er kommentarene mer avmålte til at partneren Shell inngår avtale med erkekonkurrenten Reitan. - Vi tar dette med avventende ro, sier kommunikasjonsdirektør Per Roskifte. - Vi har langvarige avtaler med Shell som vi akter å arbeide videre etter, og en langvarig relasjon. Vi kan vise til gode resultater, og vi fortsetter å praktisere de avtalene vi har.

DRAHJELP I EUROPA

Shell-avtalen kan gjøre Reitan-familiens Europa-drøm til en realitet. Om kombinasjonen 7-Eleven og Shell går like bra i Skandinavia som i Singapore, vil Shell-topp Josef Waltl gjerne ha med seg Reitan i resten av Europa.

- Vi ønsker at dette skal bli en suksess, sier Waltl. Han vil ikke si rett ut om og når det blir Reitandrevne 7-Eleven-butikker på Shellstasjonene i resten av Europa, men legger ikke skjul på at det bare er et spørsmål om å overbevise.

- SJENNIALT, JOSEF!

- Personlig tror jeg at dette er begynnelsen på et godt forhold som kan gå ut over Nordens grenser. Vi har gode erfaringer med å samarbeide med 7-Eleven i Singapore, og vi ser at filosofien deres og vår er den samme i forhold til kundene, sier Waltl.

Også i land som USA og Australia har Shell gode erfaringer med å overlate butikkdriften til andre og konsentrere seg om å selge drivstoff.

- Strategisk er dette genialt, sier colonialmajor Odd Reitan ubeskjedent. - I tillegg til Edeka, Intermarché og Eroski får vi Shell på laget, sier han. Sønn og RSHsjef Magnus ser for seg at den gangen han inviterer Eroski til et samarbeid om å bygge ut 7-Eleven i Spania, blir det langt enklere med positive erfaringer fra Shell å vise til.

Powered by Labrador CMS