Nyheter

Billigere enn kunden tror

«Snakk sammen om hvordan dere i fellesskap kan gi forbrukerne et realistisk inntrykk av prisnivået.»

Publisert Sist oppdatert

Maten er mye billigere enn kunden tror. En norsk husstand bruker bare 11,4 prosent av inntekten etter skatt på mat, men folk flest tror de bruker dobbelt så mye.

Når landbrukssamvirket får gjort undersøkelser som viser at norske forbrukere får billig mat sett i forhold til inntektsnivået, ender det som regel opp med debatt om landbrukspolitikken. Denne gangen fortjener undersøkelsen en bedre skjebne enn å bli et argument i enda en reprise av en debatt vi har hørt mange ganger før.Kundene dine tror at maten er dyrere enn den faktisk er. Det bør bekymre flere enn bare landbrukssamvirket og bondelaget.

Det er ikke godt å si i hvor stor grad mediene har bidratt til å skape en oppfatning av dyr mat i dagligvarebutikkene. Men nå er det viktigere å arbeide for å gi forbrukerne et riktig inntrykk enn det er å krangle om hvem som har skylden.Bønder, industri og handel er ikke spesielt dyktige til å samarbeide når det blir snakk om norske matpriser. Men denne gangen er fellesinteressene klare. Enten kampsaken er å opprettholde landbruket eller å beholde kundene på denne siden av svenskegrensen, er det viktig å få folk til å skjønne at de bruker langt mindre på mat enn de faktisk tror.

Organisasjonene fra jord til bord må gjerne fortsette diskusjonen om landbrukspolitikk, priser og hvor fortjenesten blir av. Men i denne saken vil vi utfordre bondeorganisasjoner, næringsmiddelindustri og dagligvarehandel: Snakk sammen om hvordan dere i fellesskap kan gi forbrukerne et realistisk inntrykk av prisnivået.

Hvis det er vanskelig å innse at man kan gjøre ting i fellesskap, kan vi jo bare si «Lidl». I praksis betyr kanskje ikke ordet så veldig mye, men alle som selger mat, er i hvert fall flinke til å bruke det som begrunnelse, påskudd eller unnskyldning for å sette igang forandringer.

Powered by Labrador CMS