Nyheter

Black Boy blir Toro

Etter nesten 60 år med «Black Boy» i norske krydderhyller, er det slutt. Mange har ment at navnet har rasistiske undertoner, skriver DN.no. Heretter skal serien hete Toro.

Publisert Sist oppdatert

– Det stemmer. Fra og med september kommer vi gradvis til å erstatte Black Boy-merket med ny krydderportefølje som får navnet Toro, sier Geir Mikalsen, direktør for kommunikasjon i Rieber & Søn.

Mikalsen bekrefter overfor DN.no at hovedårsaken til byttet er at de ikke ønsker et navn enkelte mener har rasistiske undertoner.

– Vi har diskutert dette i Rieber en stund, og vi oppfatter Black Boy som å være et lite heldig navn i 2010. Noen vil helt sikkert stille spørsmål ved hvorfor vi i all verden velger å endre et så etablert merkenavn. Men vi vurderte argumenter for og i mot og kom til at vi ikke ønsker et merke som i 2010 kan oppfattes som rasistisk, sier Mikalsen, som sier selskapet ikke har opplevd noe sterkt press for å endre navnet, selv om det har vært sporadiske henvendelser.

Rieber & Søn overtok Black Boy-merket da de kjøpte Elverum-selskapet Nopal i 2003. Opprinnelig var det H. Christian Olsens Efterfølger som introduserte merket i Norge, skriver DN.no.

Powered by Labrador CMS