Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Nyheter

Ble solgt i overkant av 26 100 tonn pizza i Norge

Publisert Sist oppdatert

I 2018 ble det solgt frossenpizza for over 2,3 milliarder kroner i Norge. Det er en vekst på fire prosent fra året før.

Tallene er fra markedsanalyse- og meningsmålingsbyrået Nielsen. I fjor spiste vi i underkant av fem kilo hver. Det melder nettsiden Godt.

Cirka 68 prosent av frossenpizzasalget er det Orkla som står for, mens Dr. Oetker står for cirka 25 prosent. De resterende prosentene er det kjeders egne merker som står for, ifølge Even Brandeggen, brand manager i Dr. Oetker.

På ti år så har verdiomsetning av dypfryst pizza gått opp 56 prosent. Siden 2008 har omsetning steget hvert år. Det betyr at aldri før har salget av frossenpizza vært like høyt som i 2018.

– Det selges om lag 50 millioner pizzaer i løpet av året, og det tilsvarer nesten ni og en halv pizza per innbygger, forteller Brandeggen.

Det gjelder totalsalget av all frossenpizza. I 2018 ble det solgt i overkant av 26 100 tonn pizza i Norge. Norge topper listen over konsum av frossenpizza per innbygger.

Powered by Labrador CMS