Nyheter

Bli kjent med dine ansatte

For to år siden hadde jeg en leser som ba meg ta opp det at vi ledere må se våre ansatte og ikke bare fokusere på arbeidet. Uken etter fikk jeg en epost fra samme leser som hadde delt min spalte med sjefen, og det hadde gitt resultater!

Publisert Sist oppdatert

Nylig ble jeg invitert til å delta på et spennende workshop om kjededrift, organisert av Børge Nilssen fra Effectum og Habberstad. Der var det deltakere med tung erfaring fra alle sider av kjededrift: akademika, operativ drift, ledelse, rekruttering og strategi. Jeg fikk lov å presentere min modell på en suksessfull kjedeleder/butikksjef, og jeg snakket blant annet om personal og ledelse ut fra mine egne erfaringer og hvordan man på en enkel måte kan motivere de ansatte.

For meg er det å være en leder mer enn bare en jobb, og jeg prøver alltid å behandle mine ansatte slik jeg selv ønsker å bli behandlet av mine sjefer. Godt arbeidsmiljø, positive relasjoner og respekt er noe av det som er viktig for en leder uansett bransje.

Men hvordan praktisere det i hverdagen? Jeg har en oppskrift, som alltid:

La de ansatte få vite at du erkjenner dem som individer. Selv er jeg alltid nysgjerrig og prøver å bli godt kjent med mine ansatte. Jeg prøver å finne en mulighet til å ta en prat med alle hver eneste dag. Det er alltid lett å starte slik samtaler med å spørre om familien deres, om de er gift, har barn, hva de heter og gjør. Noen ganger er det de små tingene som betyr veldig mye, som å sende noen en god bedring-sms, eller kjøpe en kake når noen har bursdag. Og i vonde dager kan din trøsteklem være den eneste trøst de kan få.

Du vil oppdage personer i teamet ditt som kan synge, spille musikkinstrumenter, snakke flere språk, har lært noe interessant om verden eller har en uvanlig hobby - dette er det som gjør hvert lag annerledes og unikt. Det er det som åpner en hemmelig dør til folks hjerter - din interesse for dine ansatte. Livet handler om mennesker, og en leder må alltid føle og dele med sine ansatte alt fra smerte til å feire deres suksesser med dem. Hver august snakker jeg med studentene mine for å finne ut hva de skal studere, og hvert år blir jeg imponert og stolt over de flotte og flinke ansatte jeg jobber sammen med som om noen år blir fremtidens leger, tannleger, advokater og kanskje også butikksjefer.

Å være leder betyr mer for meg enn å sette ting på riktig på plass, følge rutiner og gjøre som sjefen min sier. Det betyr først og fremst å tenke: Jeg bryr meg om mine ansatte, det er de som er de viktigste brikkene i firmaet vi jobber i.

Og en ting til: Om du er en leder som stadig bare finner feil hos dine ansatte, vil du skape et miljø fullt av negativitet og mistillit. Ledere må se potensial, evne og dyktighet i sine ansatte, og la dem vokse.

Olga :-)

Powered by Labrador CMS