Nyheter

Blindeforbundet skapte Q-revolusjon

– Blindeforbundet utfordret oss og skal ha æren for at vi igangsatte prosjektet datomerking, sier Q-sjef Bent Myrdahl.

Publisert Sist oppdatert

Blindeforbundet utfordret Q-sjef Bent Myrdahl på Twitter om at datomerkingen på melkekartongene var uleselig. Medarbeiderne i Q snudde seg raskt og meieriet forbedret lesbarheten på melken. Nå endres merkingen på alle Q-produktene.

– Etter at Blindeforbundet gjorde oss oppmerksomme på for svak datomerking av melk, spurte vi forbrukerne hva de syntes om merkingen av Skyr og rømme. Resultatet var stikk motsatt av det det burde være, sier Q-sjef Bent Myrdahl i en pressemelding.

Forbrukerne sa følgene om datomerkingen på Q-produktene:

- Vanskelig å finne - Utydelig skrift / svak skrift

- Liten skrift

- Lite kontrast mellom skrift og bakgrunn

- Fordreid skrift

- Står over annen skrift

- Vanskelig å forstå hva tallene betyr

Forbrukerne fortalte også at de ikke ville kjøpe melk, yoghurt eller rømme dersom de ikke kunne lese dato.

– Foruten mobiltelefonen, er datoen noe forbrukerne sjekker ofte, så dette er svært viktig, sier Q-sjefen.

– Vi er et forbrukerdrevet meieri og vi igangsatte et prosjekt for å lage et felt på emballasjen hvor datoen klart og tydelig alltid står. Vegvesenet i Norge er blant de beste på merking og tydelighet. Vi har derfor hatt dem som forbilde i dette teknisk krevende prosjektet. Nå er vi klare til å sende ut produkter med datomerking som skal være av verdensklasse sier Myrdahl.

Forbrukerne har vært med i utviklingsprosessen og på et nettmøte på Facebook i november ble de spurt om hvor de ville ha datofeltet.

– Dette har vært en spennende og krevende reise, og produktene med den nye merkingen begynner nå å dukke opp i markedet.

Powered by Labrador CMS