Nyheter

Bra med turistsortiment

TURISTMAT: 44 Jokerbutikker har i sommer hatt kjedens turistsortiment på plass i hyllene.

Publisert Sist oppdatert

Turistsortimentet i Joker har slått an. Ragnar Nilsen ved Joker Hvasser på Tjøme har solgt i bøtter og spann. Spesielt vossakjøtt og røykalaks har fått bein å gå på. Nå håper han kjeden vil satse videre. Og kjedesjefens tale er klar: - Vi har fått mye positive tilbakemeldinger på turistsortimentet, og kommer helt klart til å kjøre videre på det. Neste år går vi får full bredde, med sortimentet ut i alle butikkene, sier Bjerklund.

Det var i januar at Kjell Arne Bjerklund og daværende matminister Terje Riis-Johansen skrev under på en samarbeidsavtale; den har som mål å bidra til økt salg av norskproduserte spesialiteter og lokale matprodukter i kjeden. Et eget turistsortiment ble altså utarbeidet og rullet ut i 44 av kjedens butikker.

G35 og Mors Flatbrød er blant de 12 nasjonale produktene i sortimentet. Regionalt kan turist-kundene finne for eksempel Skjåkpølsen fra Gudbrandsdalen, akevittgelé fra Løiten og ramslaukpuré fra Hardanger. Antall regionale varer varierer fra fem til ni, mens de lokale produktene er det de utvalgte butikkene som selv har valgt ut.

Hvor stor omsetning turistsortimentet har stått for i sommer, har ikke kjeden rukket å regne ut, men at det har bidratt til en rekordsommer for kjeden er høyst sannsynlig. - Den siste uka omsatte vi for 111 millioner kroner. Det er 18 prosent over budsjett, og det har vært trenden i hele juli, forteller en godt fornøyd Bjerklund.

Ragnar Nilsen kan også fortelle om en kjempesommer. - Det har vært helt enormt, sier Nilsen ved Joker Hvasser.

Powered by Labrador CMS