Nyheter

Bransjestatistikk

Coop Danmark har nylig sagt opp sin avtale med ACNielsen om å levere data til «Scan Track» som er grunnlaget for markedsstatistikken i dagligvaremarkedet. Det ligger i sakens natur at det kan bli aktuelt for Coop Norden å vurdere tilsvarende vedtak med virkning for de øvrige skandinaviske land dersom Danmark gjør alvor av sin beslutning.

Publisert Sist oppdatert

Begrunnelsen fra kooperasjonens side skal være at tallene fra ACNielsen inneholder betydelig usikkerhet. Man tar i stedet sikte på å etablere et eget «Data Warehouse» som skal betjene kooperasjonens behov internt så vel som eksterne brukere. Det er viktig og betryggende å registrere at man vil basere seg på at informasjonen i seg selv ikke skal være handelsvare, men deles på selvkostbasis. Konsekvensen av denne utviklingen blir at grunnlaget for dagens danske bransjestatistikk forsvinner, uten at noe nytt er etablert.

Også i Norge er situasjonen uklar. Som bransjemann har jeg hvert år sett fram til utgivelsen av Dagligvarefasiten, som gir oversikt over kjedenes markedsandeler i Norge og i de øvrige nordiske land. Det er tall som er sammenlignbare med alle verdens land, fordi Nielsens definisjoner og metodikk er den samme. Hvert år har vi fått denne oversikten, sist på ettersommeren år 2000. Markedsandelene refererte seg da til tall for bruttoomsetning i 1999. Selv om tallene kom sent, var det svært viktig informasjon. For bedriftene som kjøper spesialanalyser for produkter og kategorier basert på de samme tallene, er dette enda viktigere informasjon. Det utgjør grunnlag for kommersielle beslutninger for både kort og lang horisont. Selv om ACNielsen etter hvert priser sine produkter på en måte som vekker debatt i stadig flere fora, er det svært alvorlig om statistikken skulle falle fra hverandre.

Grunnen til at vi nå står uten offisielle norske tall fra ACNielsen, er at enkelte av kjedene var kritiske til ACNielsens tall som ble presentert sommeren 2001. Etter kritikken ble tallene trukket tilbake og dagligvarefasiten ble ikke gitt ut. Hva kritikken konkret går ut på, kjenner vi ikke til. Det vil alltid være utfordringer i forbindelse med metodevalg og feilmarginer knyttet til statistikk. Dersom det er systematiske feilkilder i Nielsen-data i Norge og Danmark, er det interessant å få dette på bordet. Dersom problemet er løsbart i andre land, bør det også kunne løses hos oss.

I de siste årene er det tydelig at markedsandeler og bevegelser mellom kjedene er blitt svært følsomt. Vi må gå ut fra at viljen til å få fram virkeligheten fortsatt er til stede og at vi ikke går inn i en periode hvor markedsaktørene selv vil kontrollere hvilke tall som skal ut.

Det er klart at bransjen trenger god statistikk. Selv om Nielsens tradisjonelle data er dyre og kommer sent, er det tall av stor kommersiell viktighet for bedriftene. For bransjeformål er det tale om profesjonell og internasjonalt sammenlignbar statistikk som det er viktig å beholde. I dagens situasjon må vi imidlertid også se på alternativene. Vi må bidra til at noen kan produsere riktige og ferske tall. Kjedene har en nøkkelstilling i å stille relevante POS-data til disposisjon. Det er mange muligheter. Den svenske måten å lage statistikk på hvor alle kjedene rapporterer makrotall til en person med PC og regneark, er både enkel, god og billig. Dersom viljen er til stede, kan det samme gjøres i Norge. EAN Registrene, som bransjens aktører nå eier i fellesskap, kunne f.eks få en slik rolle.Bjørn Eidem erdaglig leder i Dagligvareleverandørenes Forening

Powered by Labrador CMS