Nyheter

Bransjetreff om klimamerking av mat

Behovet for klimamerking av mat er et tema som stadig oftere kommer opp i bransjen. For å diskutere muligheten for en felles bransjestandard, samlet Toro hele bransjen til en workshop om temaet sist fredag.

Publisert Sist oppdatert

Cirka 70 aktører fra matbransjen møttes til felles workshop om klimamerking av mat i regi av Toro og Orkla sist fredag.

– Toro har en ambisjon om at bransjen sammen skal finne en løsning for klimamerking av mat, sier Sigrunn Marie von der Fehr, som er produktgruppesjef i Toro og ansvarlig for prosjektet internt.

– Vi så et behov for å samle bransjen til en felles workshop, for å lytte til hva matbransjen selv ønsker og se om vi finner løsninger.

Må spise mer klimasmart

– Skal vi nå FNs globale klimamål må vi redusere klimaavtrykket fra matproduksjon og maten vi spiser, sier bærekraftansvarlig Johanne Kjuus i Orkla Foods.

– Et viktig bidrag til dette er å hjelpe forbruker til å spise mer klimavennlig mat. Vi tror det må en merkeordning til for å bidra til dette, akkurat som vi har for Nøkkelhullet, sier Kjuus.

Vil jobbe videre

– På workshopen fikk vi mange gode innspill til hvordan man kan klimamerke mat, med utgangspunktet i Klodemerket som Toro har lansert, og hvordan vi som bransje nå skal jobbe videre med dette, sier Sigrunn Marie.

– Vi vil nå ta med oss alle innspillene videre, og vil samle en litt mindre gruppe av aktører for å se hvordan vi kan ta dette videre på vegne av bransjen. Dette er et arbeid som kun er i startfasen og vi gleder oss til å jobbe videre med dette, sier Johanne.

Powered by Labrador CMS