Nyheter

Bratt vekst i Bunnpris

TRONDHEIM: Bunnpris satser på en bratt vekstkurve. Innen utgangen av 2009 skal nær 100 nye butikker være på plass og omsetningen opp med 80 prosent.

Publisert Sist oppdatert

I løpet av tre år skal Bunnpris-kjeden vokse til 250 butikker og en nettoomsetning på 5,5 milliarder kroner. Det betyr 97 nye butikker og en salgsvekst på over 2,3 milliarder. Går alt som planlagt passerer dagligvarekjeden fire milliarder allerede i år. Om to år passeres en ny milliardgrense. Det viser en prognose over etablering og salg som Handelsbladet FK har fått tilgang til. Nå skal Bunnpris ansatte en egen person som skal passe på at butikkene følger opp avtalene med Norges-Gruppen, kjedens grossist. Den økte farten gjør at innelaget i Lykkegården i Trondheim styrkes.

SIER NEI, OGSÅ

- Dere har lagt opp til en bratt vekst fremover, sier dere også nei til nye butikker?

- Åja. Jeg sier nei i 29 av 30 tilfeller. Faderen sier nei i 19 av 20 tilfeller. Vi ser jo at mye av det vi sier nei til dukker opp som konkurrenter. På Moholt i Trondheim sa vi nei tre ganger og nå er det blitt en Kiwi, sier Christian Lykke.

- Den nye storkonkurrenten?

- Kiwi og Meny er våre største konkurrenter. Rema 1000 var det før, men nå virker det som de er mindre på hugget enn før, sier Lykke.

SISTE ORD

I. K. Lykke as eies av 18 familieaksjonærer. Nestor Trond Lykke har det avgjørende ordet med sine aaksjer, mens sønnene Christian og Ivar har flertallet av b-aksjene. Mens Ivar Lykke frister lykken som filmkunstner i Oslo, har historikeren Christian tatt ledertrøya hjemme i Trondheim med tittelen kjøpmann. Det er ikke bare på kontoret at det er kort vei. Far og sønn er naboer i Lagmann Lindboes vei på Byåsen.

- Du er sjette generasjon Lykke, tror du det etterhvert blir en syvende?

- Jeg håper det. Da sønnen min var innom på kontoret her om dagen, tok han et overblikk over noen vareprøver og sa: «Pappa, du har en kul jobb!»

Powered by Labrador CMS