Nyheter

Brød holder stand

ØKERN I OSLO: Brød holder stand mot nye frokostvaner. ? Kategorien har hatt en betydelig verdivekst. Det skyldes kontinuerlig satsing på innovasjon for å dekke forbrukernes behov, sier marketingdirektør Terje Jensløkken hos Bakers.

Publisert Sist oppdatert

Fortsatt spiser nær 70 prosent frokost hjemme, viser MMIs spisevaneundersøkelse 2004. For nordmenn er brød først og fremst frokost- og nistemat. I gjennomsnitt spiser hver av oss brød kjøpt i butikk mer enn 220 dager i året, eller fem dager i uka. Dette tallet har holdt seg nesten konstant, viser MMI-undersøkelsen.

Salg og marginerBrød er dagligvarehandelens største varegruppe innen fersk mat, med et årlig salg til forbruker på 2,6 milliarder kroner. De siste årene har antall solgte enheter brød vist bare små endringer fra år til år. Men verdien har økt med åtte og seks prosent de siste to årene, forteller Terje Jensløkken hos Bakers.Antydningsvis står butikkbakt brød/bake-off for rundt 15 prosent av brødsalget i dagligvarehandelen.

Ferskt og variertNår forbrukerne velger matvarer, er ferskhet og friskhet, god smak og innbydende utseende de viktigste vurderingskriteriene. Lav pris kommer først på fjerdeplass, kan MMI fortelle.? Dette gjelder i høyeste grad også for brødvarer, sier Terje Jensløkken. Derfor har Bakers satset mye på produktutvikling. ? Kaptein Sabeltann-brødet er det norske markedets bestselger. Lanseringen ble hjulpet av aktiviserende emballasje med konkurranser på posen, koblet opp mot Kaptein Sabeltann-aktiviteter.Ifjor fikk dette brødet følge av en ny barnefavoritt, Ole Brumm-brød, lansert i september 2003. Jensløkken kan fortelle at det inntok posisjonen blant brødmarkedets fem på topp i lanseringsperioden, utren at det fant sted noen kannibalisering av Kaptein Sabeltann. Nå ligger det stabilt blant de 20 mest soilgte brødene i Norge.

TreningstipsIfjor lanserte Bakers også K4 Sport firkornbrød, som spiller på sunt kosthold. Emballasjen gir treningstips profilert av kjente norske idrettsstjerner.Det er definitivt slutt på at husmødre traver gatelangs etter billig kneipp. Dagens forbrukere orienterer seg mot nytelse og helse. Fortsatt frister lukten av fersk brødbakst. Og bakeribransjen har fulgt opp med utvikling av informativ emballasjedesign.

Bakers og Bakehuset* Bakers as overtok på slutten av fjoråret Bakehuset Norge. De to utgjør nå landets største bakerikonsern og er 100 prosent Orkla-eide.* Totalleverandør av brød- og bakervarer til detaljhandelen. På dagligvaresektoren leverandør til Ica Norge, NorgesGruppen og enkelte steder til Coop.* Flere lokale bakerier, 16 i tallet, dekker store deler av landet.* Omsetning i 2003 var 1,7 milliarder kroner. Antall årsverk ca. 1 065.

Powered by Labrador CMS