Leverandørnytt

– Brukbart fornøyd

Q-Meieriene solgte meierivarer for 1.85 milliarder kroner i 2019, mot 1.82 milliarder kroner året før. – Vi oppnådde ikke den veksten vi er vant med, men er likevel brukbart fornøyd, sier Q-sjefen.

Publisert Sist oppdatert

Omsetningen i selskapet økte med 31 millioner kroner fra 2018 til 2019, som gjør at Q-Meieriene kan skilte med en vekst på 1,7 prosent.

– Tallene viser at forbrukerdrevne innovasjoner som Skyr Luftig, Skyr Mini og Q Frokostyoghurt bidrar positivt, sier administrerende direktør i Q-Meieriene Bent Myrdahl.

– Ved hjelp av åpen forbrukerdrevet innovasjon tror jeg fortsatt det er mulig å skape nyvinning og vekst i flere meierikategorier.

Q har hatt fremgang med konseptet poseyoghurt og kan i 2019 vise til en omsetningsvekst på 45 prosent for bestselgeren Q Frokostyoghurt.

– Veksten i yoghurtkategorien skyldes både god smak og smart emballasje. Vi er helt avhengig av at forbrukerne utfordrer oss til å tenke nytt. Den åpne og ærlige dialogen gjør at vi våger å ta sjanser på å utvikle nye smaker og formater.

Q har i 2019 forbedret markedsandelen på melk fra 24,4 prosent til 25,6 prosent i 2019.

– Vi har kjempet bra for å vinne andeler. Likevel har vi fortsatt noen barrierer å bryte, sier Q-sjefen.

Powered by Labrador CMS