Nyheter

Bruker kundeavisene

SPARER PAPIR: Forbrukerne bruker kundeavisene til dagligvarekjedene aktivt for å finne tilbud. Kundeavisene leses langt bedre enn avisannonser, ifølge kundene selv.

Publisert Sist oppdatert

Reklame i posten er rimelig markedsføring og tilgjengelig for de fleste. Det mener kommunikasjonsdirektør Per Roskifte i Norgesgruppen. Nå engasjerer han seg på vegne av handelen i diskusjonen om uadressert reklame. - Det ser ut til å være et skille mellom by og land - uadressert reklame er spesielt viktig i distriktene, mener han.

Hver uke sender Spar ut 800 000 kundeaviser, eller reklametrykksaker, om du vil. Joker sender ut 400 000. De distribueres lokalt til nærområdet til hver enkelt butikk, og hver tredje kunde sier ar de bruker avisene aktivt for å finne tilbud.

Roskifte trekker frem Joker Borhaug på Lista som eksempel på at uadressert reklame er rasjonelt og miljøvennlig. Butikken sender ut reklame til 1 517 husstander. Alternativet ville vært å benytte Farsunds Avis, med et opplag på 6 062.

- Dagens regler sikrer markedsføring for mindre bedrifter. Budskapet når et begrenset publikum i nærmiljøet, sier han, og trekker også frem at reklame i posten skaper konkurranse til avisene som markedsføringskanal.

Ifølge Spars egne undersøkelser virker kundeavisene: Mellom en tredjedel og halvparten av mottagerne sier at de har planer om å følge opp tilbudene i avisene. Over halvparten bruker reklame i postkassen til å holde seg orientert om dagligvaretilbud, mot under 40 prosent for annonser i avisene og rett over en tredjedel for bilag i avis.

- Postkassereklamen utgjør en liten del av det totale papiravfallet; totalt 6 prosent, sier Per Roskifte. Som en kuriositet trekker han frem et brev fra en Joker-kunde i Telemark. Mange av kundene har et «nei til reklame»- klistremerke på postkassen, men de vil ha tilbudene fra nærbutikken sin likevel. Derfor foreslår kunden et eget klistremerke som kjeden kan trykke opp, og som forteller at de vil ha reklamen fra Joker selv om de sier nei til annen reklame.

Powered by Labrador CMS