Nyheter

Brus- og ølsalget til værs

Sen påske og sommertemperatur i april fikk fart i salget av drikkevarer. Salget av øl og flaskevann økte med 12 prosent sammenlignet med april i fjor, mens vi drakk 10 prosent mer brus.

Publisert Sist oppdatert

– Vi satser på at godværet fortsetter og at sommeren blir strålende. Det trenger bransjen, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

De siste to årene har ølsalget falt, mens salget av brus og vann har gått ned flere år på rad. – Første kvartal i år var elendig, med en salgsnedgang på over 11 prosent for både øl og brus. De siste 12 månedene har salget sunket med 3 prosent, sier Petter Nome.

Han er bekymret for utviklingen i et lengre perspektiv. – Høye avgifter og grensehandel er viktige årsaker til at salget av øl og til en viss grad brus har sunket de siste årene. For polvarene er det motsatt. Vinsalget fortsetter å øke for hvert år.

Ifølge Petter Nome vil bryggeribransjen bruke mye tid på å snakke med stortingspolitikerne fram mot stortingsvalget i 2013. Han etterlyser en mer helhetlig tenkning rundt alkoholpolitikken. – Vi støtter alle effektive tiltak mot misbruk, men øl handler også om mange positive verdier som sosialt samvær, kultur, identitet, lokale arbeidsplasser og verdiskaping. De mest positive trekkene for bryggeribransjen for tiden er den økte interessen for spesialøl og fremveksten av mikrobryggerier, mener han.

– På lengre sikt vil det gi en positiv effekt for drikkekulturen i Norge og salgstallene for de store aktørene, sier Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Powered by Labrador CMS