Nyheter

Brusspesialisten

BRYN I OSLO: Mange kjølere, fulle kjølere og brusholder på vogna bidrar til at Ultra Bryns brus- og ølomsetning nærmer seg 20 millioner kroner i året. Butikken er dessuten størst i Norge på salg av 0,5 l Coca-Cola Zero.

Publisert Sist oppdatert

Siden lanseringen av Coca-Cola Zero i september i fjor, har Ultra Bryn allerede lagt seg på et gjennomsnittlig månedssalg på over 2 500 halvlitersflasker. Det tilsvarer rundt 100 flasker dagen, og er mer enn noe annet utsalgssted i Norge.

- Vi er veldig opptatt av å ha god eksponering og mange kjølere. Alt av halvlitere i butikken er kjølt. På et så stort impulsprodukt, og med så mange lunsjkunder som vi har, er det kjempeviktig i forhold til salget, forteller Thomas Johansen, som driver kjedens største butikk.

57 PROSENT LIGHT

Coca-Cola melder allerede om stor suksess på halvlitersvarianten av Zero. Lettcola-andelen deres har siden lanseringen økt fra 50 til 57 prosent, og hos flere butikker er Zero blitt merke nummer to etter Coca-Cola. På Ultra Bryn er det imidlertid fortsatt en lang vei å gå for å komme på nivå med storebror. Butikken selger 50 000 halvlitersflasker av vanlig Coca-Cola i året, eller drøye 4 000 i måneden. Øl- og mineralvannavdelingen er i areal like stor som ei brustadbu, og omsetningen ligger på nesten 20 millioner kroner.

Men så må en heller ikke glemme at butikken har 23 000 betalende kunder innom ukentlig. I fjor tilsvarte det totalt 1,2 millioner kunder.

STORT KASSESALG

Bare i fjor økte øl- og mineralvannsalget kraftig, andelen gikk opp fra under seks til sju prosent. Hovedårsaken: Ultra startet med kassesalg på 1,5 litere. - Det har tatt skikkelig av. Nå selger vi 1 000-1 200 kasser i uka, forteller Johansen.

Tall fra Coca-Cola viser at deres 1,5-literprodukter økt med hele 34 prosent i volum hos Ultra Bryn det siste året. Sprite og Sprite Zero har økt mest, og nå selger Ultra Bryn nærmere en halv million liter av Coca-Colas 1,5-litere.

Ifølge Rolf Arne Holmedahl, lagersjef og ansvarlig for brus- og ølavdelingen, tømmes varelageret på øl- og mineralvann i løpet av to-tre dager. - Det går mye ut og inn, så det er veldig viktig å hele tiden passe på at avdelingen er ryddig og at hyllene er fulle. Er vi tomme i noen hyller, merker vi det på salget med en gang, sier Holmedahl.

Da gjør det ikke noe at både Coca-Cola og Ringnes er i butikken hver eneste dag og hjelper til. Når de i tillegg kjører et par store aktiviteter i løpet av året, gir det enda større salg.

BETYDELIG ØLSALG

Men butikken er ikke bare stor på brus. Ølomsetningen er også betydelig. I sortimentet har butikken godt over 100 varianter, inkludert omtrent alt som er å få tak i av importøl. Den største ølvarianten, Tuborg 0,33-litersflasker, selger rundt 85 000 flasker i året, tett fulgt av Ringnes' 0,33-litersflaske. - På alkoholholdige drikker er det nesten enda viktigere enn på mineralvann å være god på eksponering og vise frem utvalget vårt, siden vi ikke kan annonsere eller kjøre egne aktiviteter, påpeker Holmedahl.

Butikken, som var den første i Ultra-kjeden, har for øvrig i år 15-årsjubileum, og før fødselsdagen den 9. september skal butikken bygges helt om. Det tror Thomas Johansen vil gi ytterligere vekst i 2007, også i øl- og mineralvannavdelingen.

Powered by Labrador CMS