Nyheter

Bryggerikrise ga sterkere samhold

Petter Nome fryktet konkurser og kraftig omdømmesvikt. I stedet opplevde han dugnadsånd og sterkere samhold i bryggeribransjen.

Publisert Sist oppdatert

Bryggeri- og Drikkevareforeningen (BROD) avdekket i oktober i fjor at 53 prosent av totalt 193 prøver fra norske småskalabryggerier viste for høye alkoholverdier. 46 prosent av prøvene viste relativt beskjedne overskridelser, mens syv prosent viste alkoholverdier fra seks og opp mot åtte prosent. Det kunne blitt en langvarig krise. I stedet ble det et dugnadsprosjekt som har gitt sterkere samhold i bransjen.

– Det var mye oppstyr med én gang, men alle var glade for at vi tok tak i dette, sier adm. direktør Petter Nome i BROD til Dagligvarehandelen.
Én ting er at over halvparten av de 193 ølene som ble testet hadde for høye alkoholverdier enn det loven tillater. Noe annet er at høyere alkoholprosent gir bedre øl.
– Og vi ønsker ikke å ha en konkurransefordel på den måten, understreker Nome.

Kom media i forkjøpet

Det var Bryggeri- og Drikkevareforeningen som selv gjorde funnene, og de la saken frem for offentligheten på eget initiativ.

– I krisehåndtering må man alltid regne med at media får tak i saken. Det er alltid en fordel å komme media i forkjøpet. Det klarte vi. Vi holdt også myndighetene og hele bryggerimiljøet godt informert underveis, forteller Petter Nome.
– Vi jobbet intuitivt, men i ettertid ser vi at vi gjorde alt riktig. Det ble full storm i én dag, og så var det over, sier Nome.

Fryktet konkurs

Helsedirektoratet tillot salg av «sterkølet» som allerede var plassert ute i butikk.

–Kun ett bryggeri kastet seg i bilen og hentet ut alt øl fra butikkene. Ved dette bryggeriet hadde alle sortene over 7 volumprosent alkohol, forteller Nome.
Han gjentar rosen av dagligvarekjedene, Toll- og avgiftsdirektoratet og Helsedirektoratet.

– Vi fryktet konkurser med én gang, men Helsedirektoratet viste forståelse, og ingen mistet hylleplassen sin eller listing. Aktørene var konstruktive og løsningsorienterte og lot bryggeriene få selge ut de varene som var i butikk. Dette er jo bryggerier med svært små volumer, sier han.

Ingen motsetning mellom store og små

Helsedirektoratet var klar på at det er produsentens ansvar at produktene holder seg innenfor lovverket.
– Produsentene føler nok et større ansvar i dag. Dette kom som lyn fra klar himmel på oss. Men i ettertid har vi slurt oss om hvorfor vi ikke hadde tenkt på dette før, innrømmer bryggeriforeningens leder.
– De store hjalp de små for å rydde opp. Ble dette en dugnadsgreie?
– Norge er jo best i verden når det gjelder dugnad. Denne saken viste at det ikke er noen motsetning mellom store og små bryggerier, selv om en blogger skrev at dette var noe de store bryggeriene hadde iscenesatt for å knekke de små, sier Petter Nome.
De store bryggeriene med «pålitelig måleutstyr» på sine laboratorier, testet alkoholprosenten gratis for de små aktørene i lang tid etter at feilene var oppdaget. De ga også gode og gratis råd på veien.
Denne typen tester gjøres også av uavhengige laboratorier, men det er en relativt kostbar affære for små mikrobryggerier

De store bryggeriene stiller fortsatt sine laboratorier til disposisjon, men nå tar de litt betalt for oppdragene.
– Alt i alt bidro denne saken til å styrke samholdet i bransjen, konkluderer Petter Nome med. I ettertid har også 40 bryggere deltatt på diplombryggerkurs for å styrke sin faglige kompetanse.

Bryggeri- og Drikkevareforeningen har bestemt seg for å følge opp med en ny runde til høsten der de måler om ølene i butikk nå holder seg innenfor grensen på 4,7 volumprosent alkohol.

Powered by Labrador CMS