Nyheter

Brynild Gruppen fikk optimeringsprisen

Brynild Gruppen er tildelt optimeringsprisen 2010. Prisen ble delt ut under Emballasjedagene i Sandefjord i kveld.

Publisert Sist oppdatert

Brynild Gruppen har snart klart å fjerne 10.000 paller per år, og for noen varer økt palleutnyttelsen med over 40 prosent. «Brynild Gruppen er en dagligvareleverandør som i de senere årene har arbeidet meget systematisk med emballasjeoptimalisering innen alle produktgrupper», skriver juryen i sin begrunnelse.

Ved å tenke utradisjonelt har Brynild Gruppen klart å utvikle en D-pak som med enkle og store åpninger fremhever produktene og gjør dem mer salgbare i hyllene og på salgstorv, men likevel er langt mer effektive i distribusjonen. Bak prisen står Næringslivets Emballasjeoptimeringskomité (NOK) og Den Norske Emballasjeforening (DNE)

Optimeringsprisen er basert på emballasjeoptimering som er utført i 2010.

- Arbeidet med Minde sjokoladeposer gjorde at lyset gikk opp for oss. Vi så hvor ekstremt mye det utgjorde. Noen få centimeter kunne ha en effekt på over 25 prosent, sier innkjøpssjef for emballasje i Brynild Gruppen, Stig Gustavsen, til Handelsbladet FK. Siden da har selskapet gått gjennom alle sine produkter, og har fem-seks liknende case å vise til. Når alle produktlinjer er ferdigoptimert til neste år, har det ført til 10.000 færre paller på veien årlig.

– Nå tenker vi optimering i alt vi gjør. Og når det vi gjør utgjør så mye, tenkt hvor stort potensial det er i bransjen, sier Gustavsen.

Les mer om vinneren i papiravisen neste uke.

Powered by Labrador CMS