Nyheter

Bunnpris er versting

Kjeden som kom dårligst ut i skjenkekontrollen til Juvente er Bunnpris. I nesten seks av ti forsøk fikk mindreårige kjøpe alkohol i Bunnpris-butikker. Det er ikke direktør Torkil Pedersen i Bunnpris spesielt stolt over.

Publisert Sist oppdatert

Som du leste på handelsbladet.no i går, har 48 prosent av butikkene Juvente har testet, solgt alkohol til mindreårige det siste året. Ser man på andel kjøpsforsøk, så endte 31 prosent med salg, og dårligst av alle kjedene er Bunnpris.

Mindreårige fikk kjøpt alkohol i Bunnpris-butikker i 21 av 36 forsøk, tilsvarende 58 prosent, viser statistikken fra Juvente. Bunnpris kom dårligst ut også i fjor. Da solgte kjeden alkohol i 13 av 27 kjøpsforsøk.

– Det finnes ingen unnskyldning for dette resultatet. Det er nedslående. Dette er et problem vi har fokus på gjennom hele året, og vi bør ha 100 prosent suksess. Nå må vi innskjerpe rutinene enda mer, sier Pedersen til Adresseavisen.

Han roser Juvente for måten de avdekker hvordan situasjoen er i dagligvarebransjen, og skulle gjerne sett at ungdommene kunne gjøre kontrollen på vegne av Bunnpris.

– Vi skulle gjerne engasjert Juvente til å gjøre dette i alle butikkene våre. Det er glimrende arbeid. Konsekvensene er jo formidable, så dette må vi jobbe med, sier Pedersen.

Nest dårligst ut kom Coop og Rema 1000. Begge kjedene solgte alkohol til mindreårige i 4 av 10 forsøk. Best ut kom Joker, med ett vellykket kjøpsforsøk av 14. Joker var også nesten på bunnen i forrige måling (2 av 10).

– Uten at vi vil trekke noen bombastiske slutninger, er det interessant å se at butikkene i Norgesgruppen generelt gjør det bedre enn de andre dagligvarekjedene, kommenterer Juvente i sin rapport.

Powered by Labrador CMS